AcasăEconomieCardul e Rege! De ce Visa și Mastercard încă nu s-au confruntat...

Cardul e Rege! De ce Visa și Mastercard încă nu s-au confruntat cu momentul Kodak

În prezent, există 332 de unicorni fintech în lume.La fel de frapantă este dominația în cadrul tehnologiei financiare a companiilor de miliarde de dolari care se ocupă într-un fel sau altul de plăți.

Acestea reprezintă opt dintre primele 10 companii din topul Fintech Labs – PayPal, Ant, Stripe, Shopify, Adyen, Block (fostă Square), Checkout și Afterpay.

Marele motor al acestui boom a fost declinul constant al numerarului în toate marile economii ale lumii și accelerarea concomitentă a plăților digitale. Potrivit furnizorului de date Merchant Machine, cele mai digitalizate economii, printre care Suedia, Singapore, Regatul Unit și Danemarca, efectuează acum doar 1 % din plăți în cash.

Atât marile companii de tehnologie, cât și băncile consacrate s-au înghesuit în domeniul plăților cu noi servicii. Dar există o ciudățenie izbitoare în această poveste de perturbare a pieței. Spre deosebire de distrugerea Kodak de către producătorii de aparate foto digitale sau de dispariția Blockbuster atunci când streamingul de filme a înlocuit închirierea de casete video, operatorii tradiționali din lumea plăților prosperă.

Visa are un venit net anual de 15 miliarde de dolari, în creștere cu 21% față de anul trecut. Atât aceasta, cât și Mastercard se tranzacționează aproape de maxime record. Au o capitalizare de piață combinată de 765 miliarde de dolari, neschimbată în ultimul an.În mod ironic, cei care suferă cel mai mult sunt cei care se confruntă cu provocări, mari și mici.

Explicația de bază este simplă: chiar și cele mai inteligente fintech-uri nu perturbă în mod fundamental piața; ele nu fac decât să se integreze în arhitectura de plăți existentă. Da,  pot face viața mai ușoară pentru consumator sau comerciant cu o procesare mai rapidă la nivel de back-end sau cu interfețe de punct de vânzare mai simple. Dar nu o fac în detrimentul Visa și Mastercard, pe ale căror „șine” electronice se bazează aproape toți. Datorită răspândirii operațiunilor lor în toate colțurile lumii, a fost fie imposibil, fie neatractiv din punct de vedere economic pentru potențialii concurenți să construiască noi tipuri de rețele.

Marea întrebare, în mijlocul unei asemenea frenezii a inovațiilor fintech, este dacă se va schimba acest lucru? Există motive pentru a crede că s-ar putea, susțin analiștii Financial Times.

În primul rând, Twitter. În momentul de față, s-ar putea părea că Elon Musk aruncă în aer afacerea pe care tocmai a cumpărat-o pentru 44 de miliarde de dolari.

Dar, de la mașini electrice la rachete, Musk este disruptorul-șef care sfidează piețele. Fiind unul dintre fondatorii inițiali ai PayPal, el a căutat de mult timp să zguduie lumea plăților, iar recent și-a prezentat planurile de a transforma Twitter într-un motor de plăți.

În al doilea rând, cripto. Ideea de a folosi criptomonede pentru a facilita plățile obișnuite ar putea părea o nebunie, având în vedere tumultul din acest sector declanșat de eșecul fondului de schimb-cum-hedge FTX. Dar unele servicii de bază se bazează deja pe cripto.

Ripple, care își folosește propria monedă și structura blockchain pentru a procesa plăți transfrontaliere rapide și ieftine pentru clienții bancari, este convinsă că această tehnologie este cheia pentru a perturba mecanismele stabilite cu costuri ridicate.

În al treilea rând, Alipay. China este unul dintre puținele locuri necucerite de Visa și Mastercard – iar rețeaua de carduri de credit deținută de stat, UnionPay, este mult mai puțin dezvoltată.

Asta a oferit companiei fintech din sectorul privat Alipay, precum și rivalului său WeChat, oportunitatea de a-și dezvolta propriile șine de plată digitale.

În al patrulea rând, Apple. Dintre toate marile companii de tehnologie, Apple pare să se fi jucat cel mai ambițios cu plățile și finanțele. Pe lângă portofelul Apple Pay, oferă un card de credit în colaborare cu Goldman Sachs și s-a aventurat recent în domeniul buy now, pay later, folosind propriul bilanț.

Este posibil ca unele sau niciuna dintre cele de mai sus să se realizeze. Dar, având în vedere că plățile digitale au cunoscut un asemenea avânt în ultimii ani, șansele unui moment Kodak nu vor face decât să crească.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
310 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger