AcasăEconomieCalul troian al dominației Chinei: automobilul electric

Calul troian al dominației Chinei: automobilul electric

Producția, exporturile și lanțul de aprovizionare cu baterii sunt controlate în totalitate de a doua mare economie a lumii

Dominația Chinei în tranziția către vehiculele electrice este cea mai recentă sursă de tensiuni geopolitice cu SUA și Europa, unde factorii de decizie politică se confruntă cu un efort costisitor de recuperare a decalajelor pentru a evita dependența pe termen lung.

La începutul acestei luni, Uniunea Europeană a sporit tensiunile prin intermediul unei investigații privind subvențiile chinezești pentru mașinile electrice despre care spune că inundă piața. Măsura a adus UE mai aproape de SUA, care are de mult timp China în vizor.

Datele din industrie și estimările realizate de Bloomberg  arată cât de dificilă va fi construirea autosuficienței sau, mai realist, reducerea dependenței de China.

Cea mai mare economie asiatică deține o poziție de necontestat în ceea ce privește producția de baterii – acoperă 80% din necesarul companiilor auto.

„Este fezabil să tăiem complet lanțurile de aprovizionare chinezești? Cu siguranță nu în acest moment”, a declarat Ilaria Mazzocco, analist economic la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale.

Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, China prelucrează mai mult de jumătate din litiul din lume, două treimi din cobalt, peste 70% din grafit și aproximativ o treime din nichel. Produce peste trei sferturi din bateriile litiu-ion.

Această infrastructură extinsă de producție, împreună cu subvențiile guvernamentale de miliarde  de dolari în fiecare an, au făcut din China cea mai mare piață de vehicule electrice din lume.

De asemenea, a însemnat că țările vestice sunt blocate și trebuie să recupereze decalajul. În cazul UE, blocul comunitar trebuie să îndeplinească unele dintre cele mai ambițioase obiective climatice din lume, navigând în același timp în rețeaua birocratică complexă a 27 de națiuni diferite.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat că China inundă piața vehiculelor electrice deoarece le vinde la prețuri „artificial de scăzute”. Din nou, este vorba despre baterii – cea mai costisitoare parte a unui EV și unde China își valorifică cel mai bine economiile de scară.

Pachetele de baterii din China au un preț mediu ponderat în funcție de volum de 127 de dolari pe kilowatt oră, în timp ce prețurile din America de Nord și Europa sunt cu 24% și 33% mai mari!

În comparație cu 650 de milioane de dolari în China, construirea unei singure fabrici de baterii ar costa aproape 865 de milioane de dolari atât în SUA, cât și în Germania, cea mai mare piață auto din Europa.

Într-o perspectivă ceva mai largă, Europa și SUA ar trebui să cheltuiască 98 de miliarde de dolari și, respectiv, 82 de miliarde de dolari pentru instalațiile de rafinare a metalului din baterii și de fabricare a celulelor de care ar avea nevoie până în 2030.

În cazul în care blocul comunitar va impune tarife la importurile chineze, se așteaptă ca Beijingul să riposteze cu măsuri de retorsiune care ar putea viza orice, de la bunuri de lux la pământuri rare – un grup de 17 elemente care sunt esențiale pentru motoarele  vehiculelor electrice și care au apărut ca un punct fierbinte în războiul comercial dintre China și SUA.

Și există  riscul ca UE să-și  lovească producătorii de automobile, precum BMW, care livrează modele în Europa din China.

În prezent, un vehicul electric chinezesc care intră în Europa este supus unui tarif de 10%. O taxă suplimentară cu același procent ar fi acceptabilă, iar o cifră apropiată de 25% ar indica o întrerupere a negocierilor, potrivit lui Zhao Yongsheng, profesor la Universitatea de Economie și Afaceri Internaționale din Beijing.

„UE nu are cum să facă ceva în privința producătorilor chinezi de automobile care vin acum în Europa”, spune Pierre-Olivier Essig, analist la AIR Capital. „Lanțul de aprovizionare cu baterii este controlat în totalitate de chinezi.

Pe scurt, tendința Occidentului de a se îndepărta de China coincide cu eforturile proprii ale Chinei de a-și exercita în continuare influența globală.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
1.322 afisari

2 COMENTARII

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger