AcasăEconomieCade imperiul all-touch? Ce poate aduce revenirea butoanele fizice la bordul mașinilor

Cade imperiul all-touch? Ce poate aduce revenirea butoanele fizice la bordul mașinilor

Euro NCAP ar putea împinge producătorii să revină la butoanele fizice pentru a limita distragerea atenției cauzată de ecranele tactile

Euro NCAP ar putea împinge producătorii să revină la butoanele fizice datorită unui nou parametru în evaluarea sa, care va apărea în 2026. Scopul este de a limita distragerea atenției cauzată de ecranele tactile.

 Pentru unii, este blestemul automobilismului modern. Când vine vorba de controlul funcțiilor de bază ale vehiculului, numărul tot mai mare de comenzi touch din habitaclu poate fi îngrozitor.

Fie că este vorba de aerul condiționat, de reglarea scaunelor, de controlul farurilor sau chiar de luminile de avarie, din ce în ce mai multe dintre aceste operațiuni se fac prin atingere, mai degrabă decât prin vechile butoane,  care sunt, fără îndoială, mai precise, notează Automobile Magazine.

Pentru că, dincolo de ergonomia îndoielnică, este o preocupare reală de siguranță, deoarece șoferul trebuie să își ia pentru scurt timp ochii de la drum în timpul diferitelor operațiuni. De exemplu, selectorul de viteze de pe berlina electrică  Tesla Model 3 poate fi acționat acum doar prin intermediul ecranului tactil. Unii producători încep să își dea seama de  riscuri și chiar fac cale întoarsă.

„Încrederea excesivă în ecranele tactile este o problemă la nivelul întregii industrii, aproape toți producătorii de automobile integrând funcții cheie în ecrane centrale, ceea ce îi obligă pe șoferi să își concentreze atenția la aceste dispozitive și crește riscul de accidente legate de distragerea atenției”, a declarat Matthew Avery, directorul de dezvoltare strategică al Euro NCAP.

„Noile teste Euro NCAP planificate pentru 2026 vor încuraja producătorii să utilizeze comenzi fizice separate pentru funcțiile de bază, limitând timpul în care ochii părăsesc drumul și promovând astfel un condus mai sigur”.

Cu toate acestea, organizația de testare a accidentelor nu a detaliat lista de controale care vor fi luate în considerare. Probabil  că funcții precum avertizările, controlul farurilor sau sistemul obligatoriu de apel de urgență eCall sunt în vizor.

Decizia Euro NCAP de a combate distragerea atenției legată de utilizarea comenzilor de bază face parte dintr-o campanie de evoluție treptată a evaluărilor.

Noi criterii vor fi introduse: eficacitatea sistemelor de evitare a unui accident (frânare automată de urgență, asistență la menținerea benzii de rulare, control activ al vitezei de croazieră), siguranța post-accident (apel automat la ajutor, aplicație de prim ajutor dedicată) și eficacitatea modurilor de conducere autonomă – desi acest ultim punct va fi mai degrabă un bonus, având în vedere că sistemul nu va fi implementat pe toate vehiculele.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
1.149 afisari

1 COMENTARIU

  1. smarfonu trebuie sa revina la butonashe
    cum era odata blackberry.ul sau chiar nokia 9110 communicator:
    25 de ani de regres social!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger