AcasăEconomieBugetul pe 2025 a fost falsificat. Venituri supraevaluate și cheltuieli subevaluate în...

Bugetul pe 2025 a fost falsificat. Venituri supraevaluate și cheltuieli subevaluate în mod intenționat

Ținta inițială al unui deficit de 7,04%, prinsă în bugetul pe 2025, era departe de realitate, supraestimând venituri și subestimând cheltuieli în mod deliberat, a arătat Consiliul Fiscal, în opinia cu privire la proiectul primei rectificări bugetare din acest an. Cuvântul ”deliberat” folosit de Consiliul Fiscal înseamnă, de fapt, că bugetul construit pentru anul în curs a fost falsificat, cu consecințe grave pe toate palierele. 

Cu o singură frază, Consiliul Fiscal a reușit să desființeze credibilitatea guvernanților. În opinia sa referitoare la prima rectificare bugetară, Consiliul Fiscal a arătat clar că ținta de deficit de 7.04%, prevăzută în bugetul pe 2025, era departe de realitate, dat fiind că au fost supraestimate venituri și au fost subestimate cheltuieli ”în mod deliberat”, fapt reliefat de doocumente ale instituțiilor internaționale, dar și ale Comisiei Europene.

Falsificarea bugetului s-a făcut prin trecerea unor venituri prezumate din colectarea mai bună, dar și prin neconsiderarea unor cheltuieli inevitabile, spre exemplu legate de dobânzi și impactul deplin al recalculării pensiilor, susține Consiliul Fiscal.

”Execuția bugetară pe primele 8 luni ale anului 2025 a consemnat un deficit de aproximativ 86,4 mld. lei, echivalent cu circa 4,54% din PIB, valoare cvasi-identică cu deficitul din perioada corespunzătoare a anului precedent, ceea ce sugera îndreptarea deficitului în 2025 către nivelul din 2024 în lipsa unor măsuri de reducere. În execuție, în primele 8 luni, veniturile bugetare au evoluat sub estimările din bugetul inițial: +11,8%, în comparație cu o țintă de +16,2%. Dinamica veniturilor fiscale și a contribuțiilor de asigurări au depășit țintele de creștere proiectate în buget, însă aceste evoluții au fost contrabalansate de dinamica sub așteptări a veniturilor nefiscale și a celor din fonduri europene (atât cele aferente cadrului multianual, cât și cele aferente componentei de granturi a PNRR)”, se arată în opinia Consiliului Fiscal.

Depășiri de cheltuieli pe toată linia

În privința cheltuielilor bugetare, în primele 8 luni, execuția a consemnat o creștere cu 10,9%, comparativ cu o țintă de +10,3%. Ritmuri de creștere peste cele prevăzute în bugetul inițial s-au înregistrat pentru majoritatea categoriilor de cheltuieli, ecartul fiind mai ridicat pentru cheltuielile cu dobânzile și pentru cele cu asistența socială, semnalează Consiliul Fiscal. În comparație cu bugetul inițial, proiectul de rectificare prevede o majorare a veniturilor bugetare cu aproximativ 6,7 mld. lei și o creștere a cheltuielilor bugetare cu circa 31,8 mld. lei.

Președintele Consiliului Fiscal atrage atenția că bugetul României a fost construit pe premise false

În consecință, deficitul bugetului general consolidat este stabilit la 159,8 mld. lei, conform metodologiei naționale (cash18), cu 25,1 mld. lei mai mare decât valoarea prevăzută în bugetul inițial. Exprimat ca procent în PIB, nivelul estimat al deficitului BGC este de 8,4%, cu 1,36 pp peste ținta din bugetul inițial. ”Trebuie remarcat însă că această rectificare pare pozitivă numai în raport cu un buget elaborat în mod defectuos, în raport cu o țintă de 7,04% nerealistă”, atrage atenția Consiliul Fiscal.

Mai puține încasări din impozitul pe profit și TVA

La impozitul pe profit, revizuirea a fost una negativă, de -1,4 mld. lei,  determinată de diferența dintre ritmul țintă stabilit în bugetul inițial (+14,7%) și evoluția agregatului în primele 8 luni (+11,7%). În bugetul inițial, proiecția veniturilor din impozitul pe profit pentru 2025 a fost majorată, peste dinamica bazei macroeconomice relevante, de venituri suplimentare din modificarea regimului microîntreprinderilor și de încasări preconizate a se obține din îmbunătățirea colectării. Revizuire negativă s-a înregistrat și la încasările din TVA, de -1,9 mld. lei, cauzată de diferența dintre ritmul țintă stabilit în bugetul inițial (+12,5%) și de evoluția agregatului în primele 8 luni (+6,9%), parțial contrabalansată de efectul creșterii TVA, măsură adoptată începând cu 1 august 2025, susține Consiliul Fiscal. În bugetul inițial, ținta încasărilor din TVA a fost majorată, peste dinamica bazei macroeconomice relevante, cu venituri suplimentare preconizate a se obține din îmbunătățirea colectării, de circa 5,7 mld. lei. Execuția la 8 luni nu numai că nu a confirmat această ipoteză, însă traiectoria încasărilor din TVA a fost și sub cea a bazei macroeconomice relevante, a constatat Consiliul Fiscal.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
165 afisari

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
*** National nu isi asuma continutul comentariilor si isi rezerva dreptul de a NU le publica sau de a le modera. Va rugam sa va exprimati opiniile folosind un limbaj respectuos si civilizat. ***
Introduceți aici numele dvs.

Zenville

Ultimele știri

proger