Compania elvețiană Victorinox se luptă cu tarifele comerciale impuse de Donald Trump
Popularizat în Statele Unite de soldații staționați în Europa după al Doilea Război Mondial, celebrul briceag multifuncțional este fabricat la Ibach, în centrul Elveției.
Victorinox, care produce 10 milioane de bricege pe an, alături de cuțite de bucătărie și comerciale, ceasuri și articole de voiaj, este unul dintre numeroșii producători elvețieni îngrijorați de costul mai mare al afacerilor cu SUA.
Trump a impus tarife de 39% asupra importurilor de mărfuri din Elveția în luna august, în încercarea de a reduce deficitul comercial al SUA cu această țară.
„Dacă tarifele rămân în vigoare, va fi o situație extrem de dificilă”, a declarat directorul general al Victorinox, Carl Elsener, al cărui străbunic a fondat compania în 1884, adăugând că majorarea taxelor ar însemna o povară de aproximativ 13 milioane de dolari pe an.
SUA au reprezentat 13% din vânzările Victorinox de 417 milioane de franci elvețieni (519 milioane de dolari) în 2024 și, dacă taxa de 39% rămâne în vigoare, ”fiecare produs pe care îl expediază pe piața americană va pierde bani”, subliniază Elsener.
Un sondaj realizat luna trecută de organismul comercial Swiss Mechanic a arătat că 45% dintre întreprinderile mici și mijlocii din sectorul manufacturier elvețian au înregistrat o scădere a comenzilor de la introducerea tarifelor americane. Marjele de profit ale firmelor elvețiene sunt deja lovite de aprecierea cu 12% a francului față de dolar în acest an.
Novartis și Roche se numără printre companiile care ar putea fi afectate dacă tarifele se vor extinde și la producătorii de medicamente, în timp ce producătorii elvețieni de ceasuri, precum Swatch Group, proprietarul Omega, precum și gigantul alimentar Nestle sunt deja afectați.
„Încercăm să reducem dependența noastră de piața americană prin extinderea mai puternică pe alte piețe, cum ar fi America Latină și Asia”, a adăugat Elsener.
Victorinox are aproximativ 100 de angajați în SUA în departamentele de vânzări, marketing și logistică. A luat în considerare mutarea unei părți din producție în Statele Unite sau în altă parte din Europa pentru a reduce impactul tarifelor, dar în cele din urmă a decis să renunțe.
Eticheta ”Swiss Made” are reguli stricte: cel puțin 60% din componentele produsului trebuie să fie elvețiene. Elsener pare optimist: „Am trecut prin Primul Război Mondial, Marea Depresiune, Al Doilea Război Mondial, criza economică globală, criza petrolului. Aceasta este doar cea mai recentă situație dificilă, pe care sunt convins că o putem depăși.”