O privire superficială asupra industriei de lux ar sugera că soarta sa este indisolubil legată de China. Consumatorii chinezi au trecut de la a cheltui anemic pe bijuterii la începutul mileniului, la a reprezenta aproximativ 30% din vânzările sectorului. Problemele lor au fost considerate responsabile pentru mare parte din încetinirea recentă.
Dar o nouă frontieră atrage branduri precum Louis Vuitton și Gucci. Lupta este în plină desfășurare pentru inima și portofelul consumatorului din America, relatează Financial Times. Istoric, piața de lux din SUA s-a concentrat în New York, Chicago, Los Angeles și San Francisco.
Cheltuielile pentru produse de lux reprezintă aproximativ 0,4% din PIB, conform grupului de management Bernstein. Europa și Japonia cheltuiesc cu încă jumătate mai mult ca proporție din PIB, iar cota de lux în Coreea de Sud, cunoscută pentru simțul modei, este de două ori mai mare decât în SUA.
Cu toate acestea, există semne că luxul începe să facă progrese în Lumea Nouă. Consumatorii din Statele Unite au reprezentat un sfert din creșterea sectorului din 2015 până în prezent — aproximativ la fel ca și China — ajungând la 22% din vânzări în 2023. Și această creștere revine în acest an.
Schimbarea esteticii ar putea, de asemenea, să ofere un avantaj luxului. Streetwear-ul, luxul casual și accentul pe accesorii vor extinde atractivitatea sectorului dincolo de clienții săi tradiționali.
Mărcile de lux au realizat oportunitatea din SUA. Deschiderea de noi magazine în țară a crescut cu 12% anul trecut, în contrast puternic cu o scădere de 13% a lansărilor de noi magazine la nivel global.
Și nu toate aceste noi magazine din SUA sunt pe Fifth Avenue sau Rodeo Drive. Miami, Atlanta și Las Vegas devin locații populare. Givenchy de la LVMH tocmai și-a deschis primul magazin în Dallas. Deschiderile în centrele comerciale sunt în creștere.
Această tendință va continua. China suferă o încetinire economică bine documentată, pe care cel mai recent pachet de stimulente o va aborda doar parțial. În SUA, între timp, victoria lui Donald Trump a propulsat indicele S&P 500 la o creștere de 25%. Cu siguranță, mulți americani se vor simți îmbogățiți și dispuși să-și deschidă conturile pentru bunuri de lux.
Nu toate brandurile vor beneficia de atracția crescândă a Americii. Cele care au probleme interne — gândiți-vă la Kering, compania mamă a Gucci, și Burberry — observă o scădere a vânzărilor mult peste ceea ce poate fi explicat prin cheltuielile chinezești. Cu toate acestea, ar putea oferi o nouă pistă de creștere într-un sector care a devenit din ce în ce mai șubred.