AcasăEconomieBogații nu se mai răsfață? Crizele bancare, frisoane pentru giganții luxului

Bogații nu se mai răsfață? Crizele bancare, frisoane pentru giganții luxului

Recenta dramă bancară, care a început cu Silicon Valley Bank la începutul lunii și s-a extins la Credit Suisse Group săptămâna trecută, a zguduit piețele, stârnind temeri legate de o nouă contagiune. Nimic din toate acestea nu este o veste bună pentru marile companii europene de lux, în frunte cu cea mai mare din lume, LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton.

În condițiile în care consumatorii europeni și americani se află sub presiune, cumpărătorii chinezi au și mai multă nevoie să preia ștafeta bling-bling-ului și nu există nicio garanție că aceștia se vor răzbuna și vor cheltui ca acum trei ani. Fluctuațiile bursiere rămân ca o amenințare.

Industria luxului se descurcă bine atunci când clienții săi se simt fericiți și bogați. Șocurile sunt deosebit de dureroase. Cumpărătorii și-au redus apetitul pentru gențile Louis Vuitton și pantofii Prada atât după criza financiară din 2008, cât și după reprimarea de către China a consumului ostentativ în 2015.

Deja, companii precum Burberry și Kering, proprietarul Gucci, au semnalat o încetinire a cererii în rândul clienților mai tineri, în special în SUA.

Potențialele pierderi de locuri de muncă în domeniul financiar, pe lângă reducerile din sectorul tehnologic, fac ca perspectivele clasei de mijloc să fie și mai incerte. Aceasta este o veste proastă pentru tipurile de comercianți cu amănuntul care se adresează acestora, cum ar fi Hugo Boss.

Potrivit Bloomberg, marele pericol este dacă această precauție se extinde la cei foarte bogați. Până acum, aceștia au trăit într-o lume economică diferită, aparent netulburată de inflație și de amenințarea unei recesiuni majore.

Dar înclinația lor de a cumpăra este strâns corelată cu performanța claselor de active, cum ar fi proprietățile și acțiunile. Pe fondul unor turbulențe financiare sau al unei recesiuni, este posibil ca aceștia să nu dorească să se răsfețe, chiar dacă își pot permite.

Până în prezent, companiile de lux au avut un impact redus, dincolo de încetinirea deja evidentă din SUA. Dar merită urmărit dacă imaginea se va deteriora în următoarele zile sau săptămâni. O mare parte va depinde de măsura în care problemele din sectorul bancar vor fi stăpânite.

Produsele noi de lux, de la ceasuri Rolex la genți Chanel, s-au scumpit în ultimul an. Poate deveni mai greu să împingi costurile și mai mult dacă nu există cozi în afara magazinelor pe străzile comerciale.

Dacă preocupările legate de stabilitatea financiară afectează cererea de top, nu toate grupurile de lux vor fi afectate în mod egal.Hermes International pare cel mai bine plasat. Are o expunere mare în Asia – aproape 60% din vânzări anul trecut- și cu liste lungi de așteptare pentru gențile sale Kelly și Birkin.

Între timp, LVMH este expusă în mod deosebit pieței americane în scădere: 27% din vânzările sale au venit din SUA în 2022. Dar deține două dintre cele mai mari nume ale industriei, Louis Vuitton și Dior.Companiile aflate în redresare, precum Burberry și Kering, par cele mai vulnerabile.

Chiar înainte de criza băncilor, investitorii se așteptau ca cererea atât din Europa, cât și din SUA să se modereze în acest an. Dar turbulența riscă o aterizare mai grea. Acest lucru pune mai multă presiune asupra cumpărătorilor chinezi să intervină pentru a cumpăra ceasuri Cartier și genți Dior. Se pune întrebarea dacă piața luxului se va mai baza pe ei, pentru că europenii nu se mai răsfață.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
207 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger