Marile națiuni europene de transport maritim se opun planurilor Uniunii Europene de a taxa navele pentru emisii, avertizând că această politică ar putea deturna comerțul în afara blocului.
Într-o scrisoare adresată Comisiei Europene, consultată de Financial Times, miniștrii din șapte țări ale UE, printre care Spania și Italia, au solicitat întreruperea planurilor de includere a transportului maritim în sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) începând cu luna ianuarie.
În scrisoare se afirmă că această măsură riscă să îndepărteze afacerile din porturile europene, oferind în același timp beneficii limitate pentru mediu: „Regimul ETS care va intra în vigoare în 2024 poate crește volumul emisiilor de gaze cu efect de seră prin rute mai lungi pentru a evita escalele în porturile UE. De asemenea, ar putea avea efecte grave asupra sectoarelor noastre de import și export și asupra investițiilor în porturi”.
În cadrul planurilor de taxare a emisiilor generate de transportul maritim în cadrul jurisdicției sale, Bruxelles-ul va cere în curând armatorilor să cumpere credite pentru fiecare tonă de emisii de CO₂ pe care o produc în timpul călătoriilor între două porturi din UE, precum și pentru jumătate din emisiile generate de transporturile între un port din UE și un port din afara UE. Normele vor fi introduse treptat, toate emisiile urmând să fie acoperite până în 2026.
Miniștrii, printre care se numără și cei din Grecia, Portugalia, Cipru, Croația și Malta, au declarat că este posibil ca armatorii să găsească „portițe” și să devieze comerțul prin porturi din afara UE de-a lungul coastei mediteraneene, cum ar fi Tanger Med din Maroc sau Port Said din Egipt, pentru a evita costurile suplimentare.
Și au cerut Comisiei să facă o declarație publică în care să se angajeze „să abordeze prin măsuri concrete” riscurile pentru porturile din UE asociate cu introducerea taxei.
Philip Damas, șeful departamentului de consultanță pentru lanțul de aprovizionare al Drewry, susține că există „posibilitatea” ca navele să folosească porturile din afara UE pentru a evita taxele pe emisiile lor. Ar depinde de mărimea câștigului economic global, după ce se iau în considerare costurile oricăror opriri suplimentare în porturi.
Tristan Smith, analist în domeniul transportului maritim și al energiei la University College London, a declarat că „scurgerea emisiilor de dioxid de carbon” către țări din afara UE „poate fi reală”. Dar el a criticat apelurile pentru includerea în sistem a mai multor porturi din afara UE, în afară de Tanger Med și Port Said, subliniind că acest lucru nu ar face decât să transfere riscul și mai mult către alte porturi.