AcasăEconomieBaterii pentru mașini electrice. Europa s-a prins în capcana Chinei

Baterii pentru mașini electrice. Europa s-a prins în capcana Chinei

Europa riscă să devină excesiv de dependentă de bateriile chinezești pentru mașinile electrice,  în condițiile în care continentul se străduiește să cadă de acord asupra unei strategii coerente pentru a stimula producția internă.

Producătorii europeni de automobile vor crește importurile de baterii chinezești ieftine, pe fondul unei supraoferte în China. Cota de piață a companiilor chinezești producătoare de baterii în UE va crește de la 30% la 50% între 2024 și 2027, în timp ce cota companiilor sud-coreene va scădea de la 60% la 40% în aceeași perioadă.

„Europenii își investesc toți banii în noii intrați locali fără experiență, precum Northvolt, în timp ce companiile coreene producătoare de baterii nu-și extind investițiile în capacitățile europene, deoarece subvențiile disponibile în SUA le fac mult mai atractive”, a declarat Tim Bush, analist economic la UBS. „Acest lucru duce la un decalaj între cerere și ofertă care, cel puțin pe termen scurt, va fi umplut de exporturile din China.”

Companiile chinezești CATL și BYD sunt cei mai mari furnizori de baterii pentru vehicule electrice, în timp ce SK On(Coreea de Sud) este al treilea mare furnizor mondial non-chinez, după rivalul LG Energy Solution și japonezul Panasonic.

SK On, o filială a companiei petrochimice SK Innovation, și-a concentrat cea mai mare parte a investițiilor sale străine în SUA, unde a format societăți mixte cu producătorii auto Ford și Hyundai.

Panasonic operează două fabrici în Ungaria și construiește o treia în aceiași țară. Dar este puțin probabil ca  producătorii europeni de automobile să îndeplinească legislația UE adoptată anul trecut, care prevede ca 90 % din bateriile pentru vehicule electrice de pe continent să fie produse la nivel local până în 2030.

Prin urmare, vor depinde de bateriile Made in China. În plus, mărcile germane – Mercedes, BMW și Volkswagen – vând aproximativ o treime din vehiculele lor electrice în China.

Aceste depedențe ar putea expune producătorii europeni de automobile la posibile măsuri de retorsiune în legătură cu ancheta UE privind subvențiile acordate producției chinezești sau la alte potențiale măsuri protecționiste.

China ocupă poziții strategice în fiecare etapă a lanțului valoric al vehiculelor electrice – de la extragerea materiilor prime până la asamblarea finală.

Sprijinite de subvenții și avantaje fiscale, companiile chineze își vor consolida poziția dominantă de care se bucură deja, în special în ceea ce privește bateriile litiu-ion.

Producția unui pachet de baterii în China este cu 40% mai ieftină decât în Europa și aproximativ două treimi din toate bateriile litiu-ion sunt produse în China.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
4.914 afisari

2 COMENTARII

    • E un mecanism pentru a rezolva o problema economica sau sociala. Nu trebuie sa aiba un atribut politic. La fel cum chinezii au adoptat sistemul burselor financiare si de marfuri, pe care nu-l considera capitalist, ci doar un instrument eficient de refinantare a productiei, cum si este de fapt.

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger