AcasăEconomieAruncatul cu bani. Consumatorii sunt aliații inflației!

Aruncatul cu bani. Consumatorii sunt aliații inflației!

În noiembrie, inflația din zona euro și SUA a scăzut mai mult decât se așteptau economiștii. Dar consumatorii par să se obișnuiască cu o narațiune a creșterii spiralei scumpirilor. Și cheltuie în exces.

Evident, scăderea inflației nu se simte imediat în portofel. Cu toate acestea, unul dintre pericolele de a permite inflației să ia avânt este  dorința generală a publicului de a nu se gândi prea mult la  costuri.

Consumul agresiv a devenit mainstream pe ideea că oricum prețurile cresc. Greșit: cresc tocmai din cauza cheltuielilor nesăbuite, fără legătură cu produsele de bază necesare unei gospodării. Mall-urile, restaurantele și cluburile sunt luate cu asalt. Retalierii și patronii își îngroașă profitul. Consumatorul aruncă bani cu nemiluita și de multe ori se mândrește cât de mult cheltuiește.

În raportul său anual pe 2022, Banca Reglementelor Internaționale a vorbit despre o „lume cu inflație ridicată”, în care creșterile rapide ale prețurilor sunt „normale”. Din nou greșit. Mai degrabă sunt o consecință a freneziei cumpărătorilor.

Ce s-ar întâmpla dacă acești oameni nu ar mai cumpăra măcar o săptămână produse evident scumpite fără nicio justificare economică? Categoric, prețurile ar da înapoi. Dacă corporațiile sunt lacome, de ce consumatorii trebuie să le facă jocul? Pentru că s-au obișnuit cu un comerț nefiresc, se simt confortabil atunci când sunt păcăliți. Nota de plată supraîncărcată a devenit un obicei firesc. Se apropie Crăciunul și așa zisele „târguri tradiționale”, deja aglomerate, impun pur și simplu prețuri de speculă.

Guvernele nu pot stăpâni inflația în contextul creșterii consumismului. Îndemnurile la moderație din partea băncilor centrale nu rezonează în rândul majorității populației.

Aici nu e vorba de strânsul curelei, ci de faptul că o mare parte din consumatori devalorizează banii. Ce cumpără astăzi va fi mai scump mâine. Supraestimarea inflației vine din acceptarea absurdă a  prețurilor și este o metodă eficientă de a ține sudat acest lanț al slăbicunilor.

Mai grav, pare că nimeni nu vrea ca prețurile să scadă, deși o abordare corectă a cererii și ofertei le poate prăbuși.

Mulți economiști au avertizat că oamenii nu sunt interesați de cifrele corecte ale inflației, se amăgesc că au putere de cumpărare, ignoră avertismentele pieței, sunt dispuși să fie angrenați într-o capcană a scumpirilor și dau vina pe alții pentru creșterea costurilor vieții.

author avatar
Radu Jacotă
339 afisari

3 COMENTARII

  1. Numai prostul si snobul schimba televizorul vechi de un an pe unul nou, pe motiv ca ala vechi s-a cam prafuit. Prostia, snobismul si fudulia prospera mereu.

  2. Toti astia care cumpara în disperare lucruri inutile, n-ar da o pâine unui amarât care doarme ín strada…..

    Apropo: Când priviti la televizor, „ei” va privesc în timp real… spunea Sfântul Paisie Aghioritul.

    Eu am aruncat televizorul de peste 20 de ani…milioanele de minciuni debitate de televiziunile”perciunatilor ” ma umpleau de scârbā…..

    Prefer sa citesc, facând o selectie riguroasa !

Comments are closed.

Nu rata să citești

Ultimele știri