Lumea este inundată cu gaze naturale, ceea ce face ca prețurile să scadă și creează o supraofertă de combustibil atât în Europa, cât și în Asia – cel puțin pentru următoarele câteva săptămâni.
Această tendință este una rară în ultimul an, de când războiul din Ucraina a bulversat piețele energetice iar Europa s-a grăbit să asigure cât mai multe surse alternative de aprovizionare.
Acum, stocurile se umplu din Coreea de Sud până în Spania, ca urmare a vremii de iarnă în mare parte blândă și a eforturilor de reducere a consumului. Navele pline cu gaze naturale lichefiate – un tampon pentru a înlocui fluxurile pierdute din gazoductele rusești – petrec săptămâni întregi pe mare între furnizori și beneficiari.
Cererea de gaze scade de obicei la sfârșitul sezonului de încălzire. Combustibilul ajunge apoi în principal în depozite pentru sezonul următor.
În timp ce prețurile la gaze în Europa și Asia au scăzut de la maximele de anul trecut, acestea sunt încă mult peste media ultimilor zece ani, semnalând o posibilă îngrijorare că actuala supraofertă ar putea dispărea. La începutul trimestrului al treilea, importatorii vor începe să se pregătească pentru iarnă, ceea ce va încălzi concurența pentru încărcăturile de GNL.
Dar, deocamdată, surplusul se răspândește. În Spania, unde se află cele mai multe terminale de GNL din Europa, depozitele sunt deja pline în proporție de 85%, ceea ce înseamnă că piața națională s-ar putea transforma rapid în supracapacitate și ar putea afecta prețurile la vedere.
În Finlanda, sloturile de import de GNL pentru perioada de vară au fost reduse la 10 de la 14, în parte din cauza unei reduceri preconizate a cererii. Europa a instalat rapid terminale mobile de import de gaz lichefiat, iar anul acesta și cel viitor vor fi adăugate altele. Exporturile de gaze ale Regatului Unit către continent sunt în creștere. În plus, China a înregistrat reexporturi record de GNL pe fondul unei redresări lente după ridicarea restricțiilor legate de pandemie.
Între timp, exporturile globale de GNL au revenit în martie la un maxim istoric, în parte datorită unei redresări a producției din SUA. Oferta suplimentară contribuie la scăderea prețurilor, deoarece comercianții se străduiesc să găsească o destinație pentru transporturi.
Cu toate acestea, întreținerea anuală planificată la instalațiile de gaz de la sfârșitul lunii aprilie până în vară ar putea pune stavilă ofertei excesive.
De asemenea, rămân și alte riscuri, din cauza unor noi reduceri ale livrărilor rusești sau a unor întreruperi neașteptate. Se așteaptă în mare măsură ca oferta globală de GNL să rămână limitată pentru încă doi ani.Acest lucru se reflectă în prețurile la termen, care sunt văzute mai mari în lunile următoare și în special în timpul iernii și rămân ridicate până la începutul lui 2025.
„Pentru 2023, echilibrul european al gazului este mult mai fragil decât anul trecut”, a declarat Institutul Francez de Relații Internaționale într-o notă de săptămâna trecută. „Orice mică întrerupere a aprovizionării poate avea un impact major”.
Compania rusă Gazprom tocmai a avertizat Europa că va fi foarte dificil să-și reumple capacitățile de stocare a gazelor la nivelul de anul trecut.
„Operaţiunea va fi dificil de realizat, ţinând cont de deciziile motivate politic, menite să refuze importurile de gaze ruseşti. Volumele de gaze disponibile pe piaţa din Europa vor fi puternic afectate de concurenţa pentru gazele naturale lichefiate”.