AcasăEconomieAnunț stupefiant pentru licitația trenurilor pe hidrogen: "Vrem să cumpărăm, dar s-ar...

Anunț stupefiant pentru licitația trenurilor pe hidrogen: „Vrem să cumpărăm, dar s-ar putea să nu avem bani”

Autotrenurile cu hidrogen nu sunt dorite nici de Ministerul Transporturilor

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) s-a încăpățânat să reia a patra oară licitația pentru achiziția de automotoare pe hidrogen, deși nimeni nu s-a prezentat nici la celelalte. Pe lângă marile probleme legate de apetitul scăzut al producătorilor pentru sectorul trenurilor pe hidrogen, dar și absența unei producții de hidrogen care să alimenteze viitoarele trenuri, anunțul de licitație însăși este viciat. Astfel, ARF își rezervă dreptul de a nu semna contractul cu eventualul câștigător, în caz că nu primește bani de la buget sau din PNRR.

Cine citește anunțul de licitație pentru achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen și serviciile de mentenanță și reparații ale acestora, publicat în SEAP de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), își dă seama că nu este nimic serios. Și asta pentru că, pe lângă elementele aparent pertinente din anunț, a fost inserată Clauza Suspensivă, care prevede că încheierea contractului de achiziție publica este condiționată de obținerea/ aprobarea finanțării achiziției de produse, servicii de mentenanță din fonduri de la bugetul de stat si/ sau fonduri europene nerambursabile, semnarea contractului fiind posibilă doar în situația în care se respectă dispozițiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidența legislației privind finanțele publice.

”În cazul în care, indiferent de motive, obținerea/aprobarea finanțării achiziției de produse și servicii din fonduri de la bugetul de stat și/sau fonduri europene nerambursabile nu se realizează, ARF va aplica prevederile art.212 alin.(1) lit.c) teza a II-a din Legea 98/2016, fiind imposibilă încheierea contractului de achiziţie publică. ARF precizează că va încheia contractul cu ofertantul declarat câștigător numai în măsura în care fondurile necesare achiziției vor fi asigurate prin semnarea contractului de finanțare sau prin alocarea de fonduri din bugetul de stat. Perioada maximă pentru care operează clauza suspensivă este de 12 luni”, se precizează în anunțul de licitație al ARF.

Măsuri de precauție

Mai mult, în același anunț de licitație, ARF arată că, în cazul în care, indiferent de motive, contractul de finanțare nu se va semna sau nu vor putea fi aprobate fonduri din bugetul de stat instituția din subordinea Ministerului Transporturilor își va rezerva dreptul de a aplica prevederile art. 212 alin (1) lit. c) din Legea 98/2016, actualizată.

”Ofertanții din cadrul acestei proceduri acceptă că ARF și/sau finanțatorul nu pot fi considerate răspunzătoare pentru vreun prejudiciu în cazul anulării procedurii de atribuire, indiferent de natura acestuia și indiferent dacă autoritatea contractantă și/sau finanțatorul au fost notificate asupra existenței unui asemenea prejudiciu. Numărul de zile până la care se pot solicita clarificări, înainte de data limită de depunere a ofertelor este de 20”, se notează în anunțul de pe SEAP.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară intenționează să realizeze această achiziție prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care va consta în 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, mentenanță și reparații pentru o perioadă de 15 ani si posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță și reparații cu încă 15 ani, instruirea personalului în ceea ce privește exploatarea, deservirea RE-H și a aplicațiilor software aferente, precum și transportul, asigurarea, operarea și asistența tehnică în perioada de garanție.

Mentenanța aruncă prețul în aer

Valoarea totală estimată a achiziției este între 1.596.354.562 lei  și 2.468.146.243  lei, ceea ce înseamnă peste 319 milioane de euro pentru 12 autotrenuri pe hidrogen. În august 2022, flota de 14 trenuri care funcționează în întregime cu hidrogen achiziționată de un operator regional feroviar din Germania a costat 93 de milioane de euro, ceea ce înseamnă circa 6,6 milioane de euro pe un tren. În România, prețul dispus să îl plătească Autoritatea pentru Reformă Feroviară este de peste 41 milioane de euro pentru un automotor în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, în acesta intrând, probabil, și mentenanța.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
5.615 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger