AcasăEconomieAmnistia nu a avut efect. Ministerul Finanțelor cheltuie 25 milioane lei ca...

Amnistia nu a avut efect. Ministerul Finanțelor cheltuie 25 milioane lei ca să-i sperie pe datornici

Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, demarează marea operațiune ”plicul de la ANAF”

Deși promovată pe toate canalele, amnistia fiscală a Guvernului nu a avut efectul scontat, astfel că încasările pe care se baza sunt ca și inexistente. Ministerul Finanțelor zice acum că persoanele fizice debitoare nu ar fi înțeles despre ce este vorba și vrea să cheltuie 25 milioane de lei pentru a le trimite plicuri acasă. De informare, susține ministerul. În fapt, singurii care s-ar putea speria sunt cetățenii, pentru că, în cazul firmelor, nu există niciun semn că s-ar fi sinchisit cineva.

Marea ștergere a penalităților și dobânzilor, în cazul firmelor, și a 25% sau 50% din datoriile la stat, în cazul persoanelor fizice, nu pare să fi impresionat pe nimeni. Deși se aștepta la încasări de 7,9 miliarde de lei, în condițiile în care datoriile totale sunt de 71,8 miliarde de lei, se pare că Ministerul Finanțelor nu prea a avut succes la încasări.

Dovadă stă proiectul de ordonanță de urgență elaborat de instituție, care este o încercare disperată de a-i convinge pe români să-și achite debitele la stat. Prin proiectul de act normativ, se urmărește exercitarea unor presiuni asupra a peste 700.000 de persoane fizice, care vor primi la domiciliu plicuri cu informare privind amnistia fiscală și datoriile pe care trebuie să le achite. Toate aceste servicii, inclusiv încasarea datoriilor, vor fi prestate de Poșta Română, care va primi de la Ministerul Finanțelor suma de 25 milioane de lei.

Astfel, printr-o convenție încheiată cu ANAF, Poșta Română va efectua servicii de tipărire, împlicuire și comunicare cu confirmare de primire către contribuabili a documentelor necesare accesării facilităților fiscale, respectiv scrisoarea de informare privind beneficiile și condițiile de accesare a facilităților fiscale, inclusiv cuantumul total al obligațiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, din care, defalcat, valoarea acestora ce trebuie plătită, dar și valoarea care poate face obiectul anulării, plus modele de notificări privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare și modele de cereri privind anularea acestora. Poștașii vor avea obligația să preia plicurile cu cererile completate și de a încasa, la domiciliul fiscal al contribuabilului sau la oficiul poștal, sumele aferente obligațiilor bugetare ce trebuie achitate în vederea accesării facilităților fiscale.

Risc de majorare a deficitului

Raportat la termenul maxim de 25 Noiembrie 2024 de aplicare a măsurilor de îmbunătățire a colectării creanțelor bugetare și al creșterii gradului de conformare la plată a contribuabililor prevăzute de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionarii creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, se impune luarea de măsuri urgente în vederea desfășurării unei campanii de informare și de facilitare a accesului și de sprijnire a contribuabililor de a beneficia de aceste măsuri, susține Ministerul Finanțelor.

”De asemenea, situația excepțională este determinată de faptul că neluarea măsurilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență poate conduce la materializarea riscului de nerealizare a veniturilor estimate din amnistia fiscală, prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024, cu consecințe asupra deficitului bugetar înregistrat la sfârșitul anului 2024”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

Comunicare personalizată

Ministerul Finanțelor semnalează că trebuie acordată o atenție deosebită categoriei de persoane fizice, care, prin natura obiectului de activitate, nu utilizează mijloace electronice de comunicare la distanță și nici nu a avut obligația de a se înregistra în Spațiul Privat Virtual.

Astfel, având în vedere termenul scurt de depunere a cererilor pentru a beneficia de facilitățile fiscale, se impune comunicarea personalizată, prin mijloace poștale, cu potențialii beneficiari persoane fizice, pentru a le fi aduse la cunoștință într-un mod facil și simplificat prevederile ordonanței, consideră ministerul.

”Totodată, în categoria potențialilor beneficiari se regăsesc și persoane fizice pentru care utilizarea internetului nu este o obișnuință sau se află în arii unde nu exista conexiune la internet (zone rurale), astfel că se impune comunicarea prin intermediul mesageriei poștale, pentru a avea certitudinea transmiterii și recepționării informațiilor. De asemenea, în categoria persoanelor fizice ce pot beneficia de facilitățile fiscale pot fi și persoane fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activităţi independente sau activităţi agricole, în mod individual sau într-o formă de asociere, pentru care deplasarea la sediile organelor fiscale se efectuează cu dificultate”, se mai precizează în motivarea proiectului de ordonanță de urgență.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.