După miliarde de euro investiți în industrie pentru trecerea la vehicule electrice, producătorii auto s-au trezit nu numai că vânzările s-au prăbușit, dar și că actualii proprietari de mașini electrice vor să renunțe la ele. Companiile cer Comisiei Europene să revizuiască de urgență regulamentul CO2 pentru vehicule ușoare și grele și să nu aștepte încă doi ani, pentru că există riscul să dispară industria din UE.
Industria auto europeană a solicitat Comisiei Europene acțiuni urgente, dat fiind că cererea de vehicule electrice scade. Producătorii avertizează că tendința continuă de reducere a cotei de piață a mașinilor electrice cu baterii în UE trimite un semnal extrem de îngrijorător industriei și factorilor de decizie. Prin urmare, Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA) a cerut instituțiilor UE să prezinte măsuri urgente de ajutor înainte de intrarea în vigoare a noilor obiective de CO2 pentru mașini și camionete în 2025.
În plus, asociația a somat Comisia Europeană să înainteze revizuirea regulamentului CO2 pentru vehicule ușoare și grele, în prezent programate pentru 2026 și, respectiv, 2027, până în 2025. ”Ne jucăm rolul în această tranziție, dar, din păcate, celelalte elemente necesare pentru această schimbare sistemică nu sunt la locul lor. Un factor agravant este erodarea rapidă a competitivității UE, după cum se confirmă în raportul Draghi. Cele mai recente date de înmatriculare a mașinilor din UE confirmă încă o dată că piața mașinilor electrice se află acum pe o traiectorie continuă descendentă. Industria nu își poate permite să aștepte revizuirea reglementărilor privind CO2 în 2026 și 2027, avem nevoie de acțiuni urgente și semnificative acum pentru a inversa tendința descendentă, a restabili competitivitatea industriei UE și a reduce vulnerabilitățile strategice. Pentru vehiculele grele, o revizuire anterioară va fi, de asemenea, absolut esențial pentru a se asigura că condițiile vitale, cum ar fi infrastructura pentru camioane și autobuze, sunt extinse în timp”, a transmis ACEA.
Haos generalizat
Reprezentanții producătorilor auto din UE au semnalat că le lipsesc condițiile cruciale pentru a obține impulsul necesar în producția și adoptarea vehiculelor cu emisii zero: infrastructura de încărcare și reumplere cu hidrogen, precum și un mediu de producție competitiv, energie verde la prețuri accesibile, stimulente fiscale și de achiziție și o aprovizionare sigură cu materii prime, hidrogen și baterii.
”Nici creșterea economică, acceptarea consumatorilor și încrederea în infrastructură nu s-au dezvoltat suficient. Ca urmare, tranziția către zero emisii este foarte provocatoare, iar îngrijorările legate de îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 pentru 2025 pentru mașini și furgonete sunt în creștere. Regulile actuale nu țin cont de schimbarea profundă a climatului geopolitic și economic din ultimii ani, iar incapacitatea inerentă a legii de a se adapta la evoluțiile din lumea reală erodează și mai mult competitivitatea sectorului”, a mai arătat ACEA.
În cădere liberă
Toți acești factori, susțin reprezentanții industriei, ridică perspectiva descurajantă fie a amenzilor de mai multe miliarde de euro, care altfel ar putea fi investite în tranziția către zero emisii, fie a reducerilor inutile de producție, a pierderilor de locuri de muncă și a unui lanț de aprovizionare și valoric european slăbit într-un moment în care UE se confruntă cu o concurență acerbă din alte regiuni de producție auto. Volumul vânzărilor de baterii electrice din UE până în prezent a scăzut cu 8,4% pe o piață deja în scădere, iar cota de piață a bateriilor electrice din UE până în prezent a scăzut de la 13,9% anul trecut, la 12,6% anul acesta. În plus, doar 16% dintre proprietarii europeni care nu au vehicule electrice consideră că următoarea lor achiziție de autoturisme va fi un vehicul electric și aproape 20% dintre proprietarii actuali de BEV au spus că ar fi probabil sau foarte probabil să revină la vehicule cu motor cu combustie.