China se străduiește să ajute exportatorii afectați de tarifele americane să redirecționeze vânzările către piața internă – o măsură care amenință să ducă a doua cea mai mare economie a lumii într-o deflație profundă.
JD.com, Tencent și Douyin se numără printre giganții comerțului electronic care promovează vânzarea către consumatorii chinezi. Sheng Qiuping, ministrul adjunct al comerțului, a descris vasta piață internă a Chinei ca fiind un tampon pentru exportatori în fața șocurilor comerciale, îndemnând autoritățile locale să coordoneze eforturile de stimulare a consumului.
Războiul prețurilor între firmele chineze
Dar ”efectul secundar este un război feroce al prețurilor între firmele chineze”, a declarat Yingke Zhou, economist principal pentru China la Barclays Bank, citat de CNBC.
JD.com, de exemplu, a promis 200 de miliarde de yuani (28 de miliarde de dolari) pentru a ajuta exportatorii și a creat o secțiune dedicată pe platforma sa pentru produse destinate inițial cumpărătorilor americani, cu reduceri de până la 55%. Un aflux de bunuri cu discount destinate pieței americane ar eroda, de asemenea, profitabilitatea companiilor.
După ce a oscilat puțin peste zero în 2023 și 2024, indicele prețurilor de consum a alunecat în teritoriu negativ, scăzând timp de două luni consecutive în februarie și martie.
Pe măsură ce războiul comercial doboară comenzile de export, deflația prețurilor cu ridicata din China se va adânci probabil la 2,8% în aprilie, de la 2,5% în martie, conform previziunilor analiștilor Morgan Stanley. „Credem că impactul tarifelor va fi cel mai acut în acest trimestru, deoarece mulți exportatori și-au oprit producția și livrările către SUA”.
„Prețurile vor trebui să scadă pentru cumpărătorii interni și pentru alți cumpărători străini pentru a ajuta la absorbția ofertei excedentare lăsate în urmă de importatorii americani”, subliniază Shan Hui, economist șef pentru China la Goldman Sachs.
Donald Trump a majorat tarifele la mărfurile importate din China la 145% în acest an, ceea ce a determinat Beijingul să riposteze cu taxe suplimentare de 125%. Tarifele la niveluri atât de prohibitive au afectat grav comerțul dintre cele două țări.
Eforturile concertate ale Beijingului de a ajuta exportatorii să scape de mărfurile afectate de tarifele americane ar putea să nu fie decât o măsură provizorie, a declarat Shen Meng, director la banca de investiții Chanson & Co.
Pierderea accesului la piața americană a accentuat tensiunile la care sunt supuși exportatorii chinezi, la care se adaugă cererea internă slabă, marjele foarte mici, întârzierile la plată și ratele ridicate de returnare.
Totuși, profesorul Justin Yifu Lin de la Universitatea Peking susține că China poate utiliza strategii fiscale, monetare și alte politici specifice pentru a ”stimula puterea de cumpărare”.