AcasăEconomie20.500 de euro în China și 42.000 de euro în UE. Bruxelles...

20.500 de euro în China și 42.000 de euro în UE. Bruxelles pierde războiul mașinilor electrice cu Beijingul?

UE ar trebui să impună tarife vamale de aproximativ 50 %, pentru a opri fluxul de vehicule electrice chinezești ieftine în interiorul blocului comunitar

Conform unei noi analize, UE ar trebui să impună tarife vamale  de aproximativ 50 %, pentru a opri fluxul de vehicule electrice chinezești ieftine în interiorul blocului comunitar.

Investigația antisubvenție a Bruxelles-ului privind mașinile electrice chinezești ar trebui să se încheie în câteva săptămâni, dar cercetătorii de la Rhodium Group spun că orice acțiune punitivă va fi prea timidă pentru a descuraja producătorii chinezi.

„Comisia Europeană ar putea să impună taxe în intervalul 15-30 la sută. Dar chiar dacă taxele se vor situa la capătul superior al acestui interval, unii producători cu sediul în China vor putea în continuare să genereze marje de profit confortabile pentru mașinile pe care le exportă în Europa, datorită avantajelor substanțiale de cost de care se bucură”, se arată în raportul preluat de Financial Times.

„Taxe în intervalul 40-50% – probabil chiar mai mari pentru producătorii integrați pe verticală, cum ar fi BYD – ar fi probabil necesare pentru a face piața europeană neatractivă pentru exportatorii chinezi de vehicule electrice.”

Rețeta BYD: profit uriaș pe piața europeană

Modelul Seal U de la BYD, de exemplu, se vinde la prețul de 20.500 de euro în China și 42.000 de euro în UE. Profitul estimat este de 1 300 euro și, respectiv, 14 300 euro, „ceea ce reprezintă un stimulent puternic pentru export”.

Conform calculelor Rhodium, „o taxă de 30% ar lăsa în continuare companiei o primă UE de 15% (4.700 de euro) în raport cu profiturile sale din China, ceea ce înseamnă că exporturile în Europa ar rămâne foarte atractive”.

BYD ar putea chiar să își reducă prețurile pentru a-și atinge obiectivul de a cuceri 5% din piața UE până în 2025 și 10% până în 2030. Multe alte modele chinezești de vehicule electrice s-ar bucura în continuare de o primă de profit puternică pe piața comunitară.

Taxa punitivă medie în toate sectoarele în care UE a constatat existența unor subvenții este de 19 %, dacă societățile afectate cooperează, așa cum au făcut producătorii chinezi de automobile BYD, SAIC și Geely.

Firmele chinezești sunt pur și simplu mai competitive

Bruxelles-ul și-a anunțat investigația în octombrie, după ce o creștere bruscă a importurilor a amenințat producătorii interni care trec de la vehiculele cu motoare cu combustie la cele electrice.

Importurile de EV-uri din China, inclusiv de la producătorii din afara Chinei care au fabrici în această țară, au crescut de la 1,6 miliarde de dolari în 2020 la 11,5 miliarde de dolari în 2023. Cota de piață a mărcilor chinezești a crescut de peste patru ori în acest timp, ajungând la 8% anul trecut. Și va atinge 11% în acest an și  20% până în 2027, potrivit estimărilor Transport & Environment.

Constructorii auto germani și americani, care produc în China și vând în UE, sunt, de asemenea, vulnerabili la tarife mai mari. Rhodium spune că taxele de 15% ar anula profiturile pentru exporturile Tesla din China către UE.

Beijingul a denunțat ancheta ca fiind protecționistă, precizând că firmele chinezești sunt pur și simplu mai competitive.

Oficialii UE au declarat  că taxele preliminare ar putea apărea încă din luna mai, deși termenul limită este iulie. Taxele permanente ar trebui să obțină sprijinul unei majorități a statelor membre UE și ar urma să fie impuse în noiembrie.

Până în 2026, capacitatea anuală de producție a BYD în China va ajunge la 6,6 milioane de vehicule electrice, în creștere de la 2,9 milioane la sfârșitul anului 2023.

Pentru a absorbi această capacitate pe plan intern, BYD ar trebui să își dubleze vânzările într-o piață în încetinire. Având în vedere că țări precum SUA impun deja tarife și restricții, UE a devenit piața preferată.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
2.396 afisari

1 COMENTARIU

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger