AcasăNewsCum va arata Europa daca Germania revine la marca

Cum va arata Europa daca Germania revine la marca

Revenirea marcii germane poate duce la devalorizarea monedei unice

Istoricii sustin ca in vermuri de criza se iau masuri de criza, iar analistii economici au si avansat cateva, care mai  de care mai alarmiste. Se vorbeste de abandonarea monedei euro de catre Grecia si Portugalia, ca o solutie disperata de evitare a falimentului, dar unii economisti avanseaza scenarii in care Germania renunta la moneda unica si revine la marca.

Revenirea marcii germane poate duce la devalorizarea monedei unice

Pare un scenariu absolut neverosimil, desi, intr-o prima faza, ar aduce avantaje foarte mari Germaniei, apoi ar permite zonei euro sa iasa din criza si sa se consolideze.

Pretul platit pentru acest experiment (la fel de fezabil ca si moneda unica, cu toate efectele pozitive si, mai ales, negative, in ultima perioada) ar fi mare, la inceput pentru zona euro, apoi si pentru Germania, care si-ar pierde aura de superputere.

1 Deutsche Mark = 1,5 euro

BMW decide sa se mute in estul Europei, pentru limitarea pierderilor

Conform unui scenariu propus de publicatia germana Die Zeit, sa admitem ca Bundestagul (parlamentul german) voteaza cu majoritate de voturi  abandonarea euro si revenirea la marca germana.

Volkswagen isi relocheaza activitatea in Spania

Concomitent, se stabileste o rata de schimb intre cele doua monede de 1:1, iar pietele financiare intra in fierbere.  Mari cantitati de bani curg catre bancile germane, iar marca se apreciaza si ajunge sa valoreze 1,5 euro/unitate. Conform analistilor Die Zeit, in acel moment, valoarea activelor investite in Germania – masurata in euro – scade considerabil, scazand initial si riscurile bugetelor nationale cu expunere pe aceasta tara.

Criza in restul UE

In vreme ce marca prinde puteri, euro se depreciaza, iar restul UE intra in criza financiara.  Banca Centrala Europeana (BCE) se muta de la Frankfurt la Paris si decide sa cupere fara limita obligatiuni ale statelor mebre, pentru a sabiliza cursul valutrar si a calma pietele. Totodata,  BCE restituie Germaniei aportul de capital la Mecanismul European de Stabilitate, tiparind in plus peste 100 de miliarde de euro.  Problema este ca valoarea in marci a contributiei in euro a Germaniei a scazut intre timp cu peste 30%, astfel ca Berlinul contabilizeaza pierderi de zeci de miliarde de marci germane si consemneaza o crestere a datorie externe.

Masinile germane se scumpesc

Constructorii auto germani constata la, un an de la trecerea la marca germana, ca vanzarile lor au scazut dramatic in zona euro, deoarece masinile nemtesti sunt mult prea scumpe. Pentru a nu da faliment, producatorii auto isi rstrang activitatea si recurg la concedieri in masa. Probleme apar si in alte ramuri industriale, iar confederatiile patronale declara la unison ca Germania nu mai are o economie competitiva. De fapt, acest demers este orientat inspre scaderea salariului minim orar, iar patronii cer confederatiilor sindicale sa accepte reducerea lefurilor. Si pentru ca situatia sa fie si mai rea, statistica oficiala consemneaza ca excedentul bugetar generat de trecerea la marca germana, in valoare de zeci de miliarde de euro, s-a injumatatit.

Redresare in zona euro

Intrucat euro s-a depreciat cu pana la 50%, au scazut corespunzator si datoriile externe ale statelor membre ale zonei euro. In consecinta, tarile zonei au timp sa se concentreze asupra masurilor de austeritate, aplicate  mai relaxat acum, fara presiunea unor datorii imense. Intre timp, pactul fiscal este schimbat cu unul de stabilitate, tarile membre fiind obligate sa respecte tinta de inflatie si sa mentina echilibrata balanta de cont curent. MES se transforma in Fondul Monetar European (FME), iar tarile care inregistreaza excedente sau deficite prea mari sunt obligate sa verse o parte din sumele colectate din taxe si impozite catre FME. Cat priveste Germania, balanta sa de cont curent,  care inregistra un excedent considerabil de marci germane, se echilibreaza, in sensul ca se apropie punctul de echilibru (si chiar de deficit), insa economia  stagneaza, din cauza scaderii dramatice a exporturilor. Nici activitatea economica interna nu mai este satisfacatoare, din cauza scaderii capitalurilor de lucru, pe fondul majorarii dobanzilor bancare.

Relocarea productiei, singura salvare

Volkswagen decide sa-si relocheze productia in state mai putin dezvoltate ale UE (Romania, Bulgaria), aceeasi decizie fiind luata si de BMW si Daimler. Imediat dupa anunt, actiunile producatorilor auto cresc simtitor. Pe de alta parte, scaderea productiei in Germania duce la incasari mici de taxe si impozite, fapt de duce la concedierea automata a numerosi functionari publici, din lipsa de bani pentru lefurile bugetarilor.

Fuga capitalurilor

A trecut mai bine de un an de la revenirea la marca, iar Germania se afla in recesiune economica si face fata cu greu somajului in crestere, mai ales ca numeroase firme isi muta productia in Asia si SUA. Bursa de la Farnkfurt devine tot mai apatica si mai neinteresanta pentru investitori, care tranzactioneaza in schimb volume mari  in ringul bursier de la Paris. Marca germana si-a incetat cresterea.

Grecia si Spania isi revin

La circa doi ani de la abandonarea monedei unice de catre Berlin, zona euro da semne clare de revenire, iar PIB-ul statelor care utilizeaza euro este in crestere cu doua procente.  Spania incepe sa-si revina, gratie si extinderii in aceasta tara a uzinelor Volkswagen, companie care are in vedere construirea de noi unitati si in Grecia, tara ce s-a stabilizat deja financiar. Economia germana este paralizata…. Reamintim ca acesta este doar un scenariu, dar orice asemanare cu stari economice actuale sau in devenire nu este deloc intamplatoare.

author avatar
Arpad Dobre
2.325 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger