AcasăDIVERSEViitorul cimitir al CO2-ului european

Viitorul cimitir al CO2-ului european

În Norvegia, pe țărmurile înghețate ale Mării Nordului, un „cimitir” în construcție trezește speranțele experților în domeniul climei: în curând, locul va găzdui o mică parte din dioxidul de carbon emis de industria europeană, împiedicând astfel să ajungă în atmosferă.

Percepută multă vreme ca o soluție complicată din punct de vedere tehnic și costisitoare, de utilitate marginală, captarea și stocarea carbonului (CSC) este acum în vogă pe o planetă care se străduiește să-și reducă emisiile.

În localitatea Oygarden, situată pe o insulă din apropierea orașului Bergen (vestul Norvegiei), un terminal va primi peste câțiva ani tone de CO2 lichefiat, transportat cu navele de pe Bătrânul Continent după ce a fost captat la ieșirea din coșurile de fum ale fabricilor.

De acolo, dioxidul de carbon va fi injectat printr-o conductă în “cavități geologice” aflate la 2.600 de metri sub fundul mării, potrivit AFP. Ambiția este să rămână acolo pe termen nelimitat.

Este „prima infrastructură de transport și depozitare cu acces deschis din lume, care permite oricărui emițător care și-a captat emisiile de CO2 să le preia, să le transporte și să le stocheze permanent în condiții de siguranță”, spune directorul de proiect, Sverre Overa.

Fiind cel mai mare producător de hidrocarburi din Europa de Vest, se crede că Norvegia are, de asemenea, cel mai mare potențial de stocare de CO2 de pe continent, în special în câmpurile sale petroliere epuizate.

Terminalul Oygarden face parte din planul „Langskip”, denumirea norvegiană pentru navele vikingilor. Oslo a finanțat 80% din infrastructură, punând la bătaie 1,7 miliarde de euro pentru dezvoltarea CSC în țară.

Dar particularitatea proiectului constă în fața sa comercială, oferind și industriașilor străini posibilitatea de a-și trimite acolo propriul dioxid de carbon.

Pentru a face acest lucru, giganții energetici Equinor, TotalEnergies și Shell au înființat un parteneriat, numit Northern Lights, care va fi primul serviciu transfrontalier de transport și stocare de CO2 din lume când va începe operațiunile în 2024.

În prima fază, Northern Lights va putea procesa 1,5 milioane de tone de CO2 pe an – din Germania, Olanda și Belgia –  care vor crește apoi la 5-6 milioane de tone.

Pentru comparație, UE a emis 3,7 miliarde de tone de gaze cu efect de seră în 2020, potrivit Agenției Europene de Mediu.

author avatar
Radu Jacotă Redactor