Pe măsură ce guvernele își ecologizează economiile, iar companiile de utilități își retrag centralele electrice pe bază de combustibili fosili, instalațiile eoliene devin una dintre cele mai populare forme de energie alternativă.
Dar pentru a stoarce mai multă energie din vânt, turbinele devin din ce în ce mai mari. Asta înseamnă că navele capabile să le instaleze sunt din ce în ce mai solicitate. Iar în acest moment, flota nu se extinde suficient de repede.
Clarksons Offshore Renewables, un broker de transport maritim care asociază navele cu dezvoltatorii de proiecte, estimează că în afara Chinei există mai puțin de 20 de nave capabile să instaleze turbine cu o capacitate minimă de 15 megawați și că va fi nevoie de mai multe în următorii ani.
Potrivit consultanței Wood Mackenzie, există 40 de nave care operează în afara Chinei – și nu toate sunt folosite exclusiv pentru eoliene offshore. Pentru a satisface cererea viitoare, Woodmac anticipează că va fi nevoie de investiții de aproximativ 14,8 miliarde de dolari. Până în prezent, doar aproximativ o treime din această sumă a fost angajată efectiv.
Construirea unei turbine eoliene uriașe este o sarcină complicată pe uscat, darămite în largul oceanului.
Paletele rotorului pot avea o lungime de 100 de metri, iar modulul care găzduiește generatorul, numit nacelă, are aproximativ dimensiunea unei case. Este nevoie de mai mult de trei zile pentru a instala o singură turbină de dimensiuni medii.
Lipsa iminentă de nave capabile să manipuleze astfel de turbine, unele dintre ele fiind aproape la fel de înalte ca și clădirea Chrysler, vine în urma unui 2023 tumultuos pentru industria eoliană offshore.
În timp ce investițiile europene în noi parcuri eoliene au sărit la un nivel record de 30 de miliarde de euro, industria s-a confruntat, de asemenea, cu blocaje în lanțul de aprovizionare, deprecieri masive și întârzieri ale proiectelor din SUA și Marea Britanie.
Trei ani pentru a construi un nou vas de asamblare
Alinierea cererii și a ofertei pentru nave pe măsura dimensiunilor turbinelor nu se va întâmpla peste noapte. Este nevoie de cel puțin trei ani și de 400 de milioane de dolari pentru a construi un nou vas de asamblare. Iar acest interval de timp este posibil să se prelungească pe măsură ce șantierele navale din Asia se umplu de comenzi pentru petroliere, potrivit unui manager de proiect de la CIMC Raffles din China, unul dintre principalii constructori de nave din industrie.
Modernizarea navelor mai vechi este costisitoare și necesită mult timp
O altă opțiune, modernizarea navelor mai vechi, este costisitoare și necesită mult timp. Cadeler A/S, proprietarul danez al navei Wind Osprey și al navei surori Wind Orca, cheltuiește aproximativ 100 de milioane de euro pentru a le moderniza pe ambele la șantierul naval din Rotterdam.
Cei mai mari dezvoltatori, inclusiv Orsted din Danemarca și RWE din Germania, își asigură acum nave pe baza unor contracte de navlosire care durează până la câțiva ani. La rândul lor, navele sunt din ce în ce mai scumpe la închiriere. Tarifele zilnice au crescut de la aproximativ 200.000 de dolari în 2022 la 350.000 de dolari.
Dar cat costa echipamentul pentru intretinerea eolienelor si cat costa intretinerea in sine?
Acum 200 de ani niste negutatori cu palarii curioase si perciuni creti au adus in China OPIUMUL, dar asta o stie toata lumea. Un alt produs revolutionar a fost lampasul cu gaz/petrol. Era facut la inceput din cupru stralucitor ca sa ia ochii cumparatorului si chiar pretul era o pomana curata, doar 2 centi bucata.
Dar dupa o saptamana trebuia sa cumperi o noua incarcatura de petrol care, ea singura costa 5 centi…
Chinezii s-au orientat usor si au tot cumparat lampi noi de cupru in loc de petrol…
Este o poveste care merita pusa in cartile de istorie, mai invata si copii ceva.
de ce se insista pe acest tip de eoliene cele pe
orizontala au o putere mult mai mare