AcasăDIVERSEStrategia „Cumpărați acum, plătiți mai târziu” - pe lista perdanților

Strategia „Cumpărați acum, plătiți mai târziu” – pe lista perdanților

Când vremurile sunt bune, companiile financiare sunt fericite să ignore capcanele acordării de împrumuturi celor mai riscanți debitori. Atunci când vremurile se înrăutățesc, apar problemele.

Fondată în cenușa crizei financiare din 2088, industria Buy Now, Pay Later (BNPL) a însemnat un nou mod de a facilita acordarea de împrumuturi consumatorilor, schimbând creditul reînnoibil cu rate fixe.

În momentul de vârf, evaluările au luat în calcul creșterea rapidă a creditorilor. Affirm Holdings a intrat pe piață prin intermediul unei oferte publice inițiale cu o capitalizare de piață de 12 miliarde de dolari, care a atins un vârf de 50 de miliarde de dolari (de aproximativ trei ori mai mare decât Deutsche Bank).

Afterpay  a fost achiziționată de Block Inc. (cunoscută anterior sub numele de Square) pentru 29 de miliarde de dolari, iar Klarna Bank a obținut finanțare privată la o evaluare de 45,6 miliarde de dolari.

Totuși, pe măsură ce ratele dobânzilor cresc și temerile legate de recesiune se amplifică, evaluările s-au inversat brusc. Acțiunile Affirm au scăzut cu 90% față de nivelul maxim, iar Klarna este în discuții pentru a obține noi acțiuni la o evaluare de până la 6 miliarde de dolari.

Scăderea rapidă reflectă multe dintre problemele cu care s-au confruntat întotdeauna creditorii de credite subprime, potrivit Washington Post. În esență, aceștia sunt expuși la trei cicluri care, de obicei, se suprapun, așa cum se întâmplă astăzi.

 

Primul este ciclul de credit. Cumpărați acum și plătiți mai târziu este ușor de accesat, dar, ca toate formele de credit, există o selecție adversă – cei mai sănătoși debitori nu au de obicei nevoie de el.

Unii consumatori folosesc BNPL pentru a evita plata dobânzilor la cardurile de credit, dar, potrivit unui sondaj, alții o folosesc pentru a face achiziții pe care altfel nu și le-ar putea permite, pentru a împrumuta bani fără o verificare a creditului sau pentru că nu pot obține aprobarea pentru un card de credit.

Affirm se bazează pe acest lucru. La momentul IPO-ului său, a dezvăluit că aprobă în medie cu 20% mai mulți clienți decât produsele comparabile ale concurenților.

Rezultatul este o bază de clienți care deformează piața de împrumuturi subprime – nu au bonitatea.

Competențele de bază în afacerile de creditare nu constă atât în ​​a oferi banii, ci mai mult în a-i recupera – iar acest lucru devine mai greu într-o recesiune.

Al doilea ciclu este cel de finanțare. Cu excepția Klarna, companiile BNPL nu strâng depozite și, prin urmare, depind de piețele de capital pentru a finanța împrumuturi. Dar piețele pot fi capricioase și se pot bloca atunci când îți dorești cel mai puțin și ai cea mai mare nevoie de ele.

Cel de-al treilea ciclu este ciclul acțiunilor. Înainte ca BNPL să devină un cuvânt la modă, Klarna(Suedia) mergea foarte bine.

A devenit profitabilă la șase luni de la lansarea sa în 2005. Dar apoi au apărut capitaliștii de risc și au sedus compania cu capital ieftin pentru a finanța o creștere mai rapidă. Din 2019, urmărind o expansiune fulminantă, a înregistrat pierderi operaționale de 11,8 miliarde de coroane suedeze, echivalentul a aproximativ 1,3 miliarde de dolari.

author avatar
Radu Jacotă Redactor