Kamil Rudnicki este fondatorul TimeCamp, o companie înființată în Polonia și care vinde ceea ce numește software de urmărire a timpului și pe care noi ceilalți îl numim spyware, bossware sau tattleware la locul de muncă.
Aceste aplicații de tip Big Brother pot monitoriza site-urile web pe care le vizitează lucrătorii și programele pe care le folosesc pentru a contabiliza cât timp este petrecut, de exemplu, pe Twitter față de Excel – chiar dacă oamenii lucrează de acasă.
Unele aplicații pot, de asemenea, să înregistreze apăsările de taste ale lucrătorilor și locul unde se află fizic sau să facă capturi de ecran.
Compania lui Rudnicki a ajuns pe prima pagină a ziarelor din întreaga lume în această lună, când un tribunal civil din Canada a decis că o contabilă îi datorează fostului său angajator mai mult de 2.700 de dolari, după ce TimeCamp a demonstrat că a comis un „furt de timp”.
Contabila a înregistrat puțin peste 50 de ore de muncă despre care angajatorul ei a spus că nu sunt „sarcini legate de serviciu”. Femeia a protestat că a petrecut mult timp lucrând la copii pe hârtie ale documentelor clienților, care nu ar fi fost detectate de software-ul TimeCamp instalat pe laptopul său de lucru.
Cu alte cuvinte, o victorie clară a spyware-ului față de angajat. Și o „publicitate bună” pentru Time Camp, a declarat Rudnicki într-un interviu acordat Financial Times.Solicitările pentru software-ul companiei aproape că s-au dublat după ce a apărut povestea.
Și alte companii folosesc pe scară largă programe similare în sectoare de consultanță și servicii profesionale business-to-business.
Alte firme doar verifică dacă un computer de lucru a fost folosit sau nu, mai degrabă decât pentru a înregistra fiecare site web vizitat, iar unele regiuni cer ca lucrătorii să fie informați înainte de utilizarea software-ului.
Dar aceste practici, indiferent de justificarea angajatorilor, nu sunt altceva decât spionaj la locul de muncă sub pretextul de înregistrare a eficienței personalului.
Ideea de a fi sub supraveghere digitală constantă este îngrozitoare și chiar neproductivă. Mulți angajați au inventat trucuri de urmărire a timpului, cum ar fi dispozitive care scutură un mouse de calculator pentru a face să pară că este folosit în mod constant. Sau stratagema de joasă tehnologie de a pune o ceașcă de cafea pe o tastatură pentru a apăsa o tastă. Concluzia? Lăsați oamenii în pace să lucreze fără Big Brother pe capul lor.