Unsprezece nume grele din industria auto europeană, printre care BMW, Mercedes, Volkswagen și Bosh, lansează S-CORE, un proiect ambițios de dezvoltare de software open source.
Scopul este de a crea o platformă comună, certificată, pentru mașinile conectate. O premieră de acest gen și o modalitate de a-și exercita influența pe scena internațională în fața Chinei.
De fapt, în prezent, fiecare producător își dezvoltă propriile instrumente pentru a permite diferitelor computere de bord să comunice între ele. Rezultatul: eforturi redundante, costuri ridicate și uneori incompatibilitate între sisteme, potrivit Automobile Magazine. Este cercul vicios pe care cei unsprezece parteneri implicați în proiectul S-CORE doresc să îl rupă.
La cel de-al 29-lea Congres Internațional de Electronică Auto, ei au semnat un memorandum de înțelegere pentru a lucra împreună la dezvoltarea celor mai fundamentale module software: comunicare, siguranță, sisteme inovatoare de asistență, gestionarea interfețelor… tot ceea ce nu poate fi văzut direct, dar care face ca mașina să funcționeze.
S-CORE a făcut deja pași mari. În 2024, partenerii au pus baza software, lanțul de instrumente și testele inițiale. În 2025, definesc arhitectura care va servi drept referință și cerințele de funcționalitate. Până la sfârșitul anului, primele module ar trebui să fie anunțate, iar până în 2026 industria va avea la dispoziție un pachet software complet. Obiectivul este de a integra această tehnologie în primul vehicul de producție până în 2030.
În termeni practici, peste câțiva ani, un client va putea cumpăra un BMW, Mercedes sau Volkswagen cu o bază software comună, dar cu o experiență de conducere unică.
De exemplu, comunicarea dintre senzori și calculatoare va fi standardizată, ceea ce va evita erorile și incompatibilitățile, permițând în același timp extinderea unor inovații precum conducerea autonomă sau interfețele conectate.
Proiectul include certificarea ISO 26262, standardul de referință pentru siguranța funcțională a vehiculelor. De asemenea, software-ul va fi compatibil cu standardele internaționale AUTOSAR și COVESA, permițând compatibilitatea cu echipamentele furnizorilor din întreaga lume. Aceasta este o modalitate de a evita „războiul standardelor” și de a facilita integrarea noilor tehnologii.
Alianța fără precedent permite fiecărui producător să își păstreze propria identitate, beneficiind de o bază software solidă și comună. Pentru clienți, înseamnă mașini mai fiabile, disponibile mai rapid. Pentru industrie, este o șansă de a rămâne în cursa împotriva Chinei care investește masiv în software auto.
Rămâne de văzut dacă un producător va avea mână liberă pentru a-și ajusta codul și liniile de producție în cazul unei defecțiuni software.