Școala online a bulversat complet sistemele de învățământ în întreaga lume – nu numai într-o țară vulnerabilă ca România, unde există zeci de mii de copii fără acces la internet și calculatoare, ci și în Statele Unite.
Aproape toate cele mai mari 20 de districte școlare din SUA vor oferi opțiuni de școlarizare online în această toamnă. Asta e o problemă, avertizează Bloomberg.Închiderea școlilor din ultimii doi ani a provocat daune educaționale și emoționale grave elevilor. Școlile ar trebui să se concentreze acum asupra unor modalități creative de a umple sălile de clasă, de a socializa copiii și de a transmite bucuria învățării în colaborare – nu de a oferi oportunități de a sta acasă.
Din punct de vedere istoric, diferite forțe au făcut presiuni în favoarea educației online – și nu toate au avut ca scop îmbunătățirea educației: căutarea unor modalități de școlarizare mai ieftine și mai eficiente; presiunea de a limita influența sindicatelor profesorilor; și o varietate de factori medicali și sociali care îi determină pe unii elevi și familii să prefere învățământul online.
Un nou studiu arată că, în timp ce copiii mici, în special, își revin din perioada de criză academică din timpul blocajelor Covid, decalajul dintre școlile cu sărăcie ridicată și cele cu sărăcie scăzută rămâne mai mare decât era înainte de pandemie.
Cercetările, acolo unde există, arată rezultate educaționale mai slabe în mod constant pentru școlile online decât pentru școlile publice tradiționale.
Elevii din școlile cibernetice își fac cursurile în mare parte de acasă și pe internet, iar profesorii se află adesea în state și fusuri orare diferite.
Există puține informații cuprinzătoare cu privire la programele de învățământ, la raportul dintre elevi și profesori, la cât de mult se predă efectiv sau la sprijinul academic oferit de școli, dacă este cazul.
Impactul negativ al pandemiei asupra bunăstării emoționale și a abilităților sociale ale copiilor – o treime dintre directorii de școli au raportat o creștere a comportamentului perturbator al elevilor în ultimul an școlar – este o lecție de precauție pentru învățarea online.
Graham Browne, fondatorul Forte Preparatory Academy, o școală charter independentă din Queens, New York, a declarat recent că a observat o creștere bruscă a comportamentului „agresiv sau amenințător”, în special în rândul elevilor de clasa a VI-a care au petrecut o mare parte din ultimii doi ani online.
Totuși, cea mai imediată amenințare vine din partea sectorului privat și, în special, din partea școlilor virtuale cu scop lucrativ, care sunt de o calitate foarte slabă și cheltuiesc foarte mult pe publicitate; doar 30 % dintre acestea îndeplinesc standardele de performanță școlară ale statului, în comparație cu 53 % pentru școlile virtuale administrate de districte înainte de pandemie.
Ceea ce au cel mai mult nevoie copiii sunt oportunități solide de învățare în persoană și șansa de a experimenta. De asemenea, școlile trebuie să mențină protocoale de siguranță liniștitoare, deoarece variantele Covid-19 continuă să se răspândească.
Ceea ce nu are sens educațional este graba de a îmbrățișa școlarizarea online. Experiența și-a demonstrat dezavantajele grave.
Supravegherea statului nu este suficient de puternică pentru a le atenua. Înainte de a continua, cercetarea ar trebui să fie finanțată și condusă de oameni de știință independenți pentru a identifica potențialele beneficii.
Până când se întâmplă acest lucru, școlile ar trebui să facă tot ce le stă în putință pentru a ține copiii în sălile de clasă.