AcasăDIVERSESare, zahăr și grăsimi: marketingul alimentar dăunător al TikTok. Copiii trebuie protejați!

Sare, zahăr și grăsimi: marketingul alimentar dăunător al TikTok. Copiii trebuie protejați!

Companiile care vând alimente și băuturi nesănătoase încurajează utilizatorii TikTok să le comercializeze produsele în locul lor și își folosesc propriile conturi pentru promoții, potrivit unei cercetări publicate în revista BMJ Global Health.

Având în vedere popularitatea TikTok în rândul copiilor, raportul subliniază necesitatea unor politici care să îi protejeze pe cei mici de efectele nocive ale acestui tip de marketing pentru alimente bogate în sare, zahăr și grăsimi.

Dovezile au arătat că această expunere influențează în cele din urmă preferințele alimentare, cumpărăturile, cererile și consumul. Utilizatorii TikTok creează, postează, urmăresc și interacționează cu videoclipuri scurte.

De la lansarea sa globală, popularitatea platformei a explodat. Utilizatorii săi activi lunari la nivel global au crescut de la 55 de milioane în ianuarie 2018 la un miliard în septembrie 2021.

Cercetătorii au evaluat conținutul tuturor videoclipurilor postate pe conturile a 16 mărci de top de alimente și băuturi nealcoolice, pe baza cotei globale de brand la 30 iunie 2021.

Aproximativ 539 de videoclipuri au fost postate pe cele 16 conturi, cu 3% postate în 2019 (primul an de postare), 37% în 2020 și 60% în primele șase luni din 2021.

Numărul de urmăritori ai conturilor a variat între  1,6 și 14 milioane. Videoclipurile au primit în medie 63.400 de vizualizări, 5829 de aprecieri, 157 de comentarii și 36 de distribuiri.

Cele mai comune strategii de marketing au fost branding (87% din videoclipuri), imagini ale produselor (85%), engagement (31%) și celebrități sau influenceri(25%).

„Analiza unui eșantion de conținut generat de utilizatori relevant pentru marcile alimentare a arătat că provocările hashtag-urilor de marcă transformă efectiv utilizatorii în ambasadori neoficiali ai mărcii”, se arată în studiu.

Deși au fost postate mai puține videoclipuri de către utilizatori care par să fi fost plătiți (influenceri, de exemplu), aceștia au atras de aproape 10 ori mai multe like-uri pe videoclip, în medie, decât cei aparent neplătiți.

Marketingul  Tik Tok este îngrijorător, deoarece “copiii sunt cei mai expuși alimentelor nesănătoase promovate”.

“Studiul nostru a arătat că TikTok este o sursă emergentă de marketing alimentar nesănătos, inclusiv cea creată de utilizatori la instigarea mărcilor. Popularitatea în creștere a platformei necesită, de asemenea, cercetări suplimentare asupra impactului asupra sănătății publice și rolului ca actor politic corporativ.”

author avatar
Radu Jacotă Redactor