AcasăDIVERSES-au blocat. Camioanele electrice nu pot circula pe șoselele din UE

S-au blocat. Camioanele electrice nu pot circula pe șoselele din UE

Infrastructura rutieră, distrusă în numele Green Deal

Comisia Europeană vrea să introducă o Directivă prin care să permită camioanelor electrice să depășească dimensiunile și greutatea admise, dat fiind că cele 4 tone ale bateriei le fac nerentabile. Măsura va crea un blocaj total, având în vedere faptul că va trebui reconstruită și reconfigurată întreaga infrastructură a Uniunii Europene. Mai mult, ar trebui modificate ramificațiile și sensurile giratorii, pentru a face posibilă circulația acestora, atrage atenția Comitetul Economic și Social European.

Înlocuirea camioanelor de transport marfă cu vehicule electrice, decisă la Bruxelles pentru decarbonizare, se dovedește o altă inepție a minților luminate ale UE. Apetitul transportatorilor pentru acest tip de vehicule este însă aproape zero, dacă luăm în considerare că vehiculele electrice de transport marfă reprezintă doar 0,6 % din înmatriculările de camioane noi în Europa. Motivele sunt multiple, de la prețurile mari ale acestora, absența stațiilor de încărcare dedicate, până la nerentabilitatea curselor, cauzată de limita de greutate, care nu include și cele 4 tone ale bateriei.

La cea din urmă problemă, Comisia Europeană a găsit deja soluția, într-o propunere de Directivă, prin care permite vehiculelor electrice de transport marfă să fie mai lungi și mai grele, pentru a-și dobândi rentabilitatea. Soluția, însă, naște o grămadă de alte probleme, nerezolvabile pentru următorii 50 de ani. Este necesară o analiză suplimentară pentru a lua în considerare aspectele legate de infrastructură, mai ales având în vedere că drumurile existente în Europa au fost concepute astfel încât să respecte standardele predominante de greutate și dimensiuni, cu o perspectivă pe termen lung de peste 45 de ani, atrage atenția Comitetul Economic și Social European (CESE).

Mai mult, drumurile din UE nu sunt echipate pentru vehiculele cu emisii zero mai lungi și mai grele pe care Comisia Europeană vrea să le introducă, inclusiv poduri și structuri portante. Ca atare, vor fi necesare investiții substanțiale și ajustări ample de infrastructură pentru a face față creșterii traficului, a menține standardele actuale de siguranță și a construi infrastructura de încărcare necesară, semnalează CESE.

Nu încap în intersecții

CESE a mai subliniat apariția unor dificultăți cauzate de intersecțiile drumurilor primare și secundare, inclusiv ramificații rutiere și sensuri giratorii, deoarece reglementările și criteriile existente în materie de construcție a drumurilor se bazează pe dimensiunile vehiculelor standard utilizate în prezent.

Astfel, orice modificare a dimensiunilor ar putea avea repercusiuni majore asupra siguranței în întreaga UE. Totodată, statele membre ar trebui să investească în propria infrastructură rutieră, permițând acesteia să suporte vehicule mai grele și mai lungi cu emisii zero, în special de-a lungul rețelei TEN-T globale. CESE constată și o creștere a traficului în unele state membre ca urmare a invadării Ucrainei de către Rusia, aspect neluat în considerare în documentele Comisiei și care creează o presiune suplimentară asupra infrastructurii din statele membre care se învecinează cu Ucraina.

În ce privește introducerea unor taxe rutiere mai ridicate pentru vehiculele cu zero emisii ar impune o sarcină financiară suplimentară pentru operatori, inclusiv pentru multe IMM-uri, ceea ce ar putea descuraja adoptarea unor astfel de vehicule. Ca atare, este esențial să se excludă clase de greutate suplimentare pentru vehiculele cu zero emisii atunci când se stabilesc tarifele de taxare rutieră, indiferent dacă ele sunt sau nu diferențiate în funcție de emisiile de CO2, în conformitate cu Directiva privind eurovinieta, consideră CESE.

”Trenuri” pe șosele

Până la tranziția totală la vehicule electrice, Comisia Europeană propune extinderea sistemelor modulare europene (EMS), ceea ce înseamnă transportul containerelor care să includă și remorci, și permiterea unei greutăți mai mari a acestora, măsură care naște și ea o grămadă de probleme. Comitetul Economic și Social European și-a exprimat îngrijorarea că EMS suplimentare de pe drumurile din UE ar putea fi o povară suplimentară inutilă pentru infrastructura de parcare rutieră, pe lângă deteriorarea drumurilor.

author avatar
Claudia Marcu Jurnalist
Este jurnalistă din anul 1994, absolventă a Facultății de Filosofie și Jurnalism, și a profesat la ziarele Monitorul de București, Gardianul, Cotidianul, Gândul, Ring etc., iar din 2019 până în prezent, la ziarul Național.
10.973 afisari