Când se vorbește, la nivel mondial, despre apetitul omenirii pentru mașinile electrice, analiștii omit să spună că cea mai mare creștere a numărului de astfel de vehicule se înregistrează în China, cu 60% din vânzările totale. Bătălia pentru reducerea utilizării combustibililor fosili, în special a petrolului, se dovedește a fi pierdută din start, pentru că ce se micșorează în Europa și în SUA, crește de patru ori în restul lumii.
Invidia americanilor și europenilor față de chinezi, care le-au luat fața până și la electrificarea transportului, cerută în Green Deal-ul UE, invidie materializată prin introducerea unor taxe uriașe la importuri de vehicule electrice, nu va rezolva nimic. China a îndeplinit înaintea tuturor Green Deal-ul european, pe motive de expertiză, materii prime și energie ieftină, lucruri pe care nici SUA, nici UE nu le dețin. Într-o analiză a Agenției Internaționale a Energiei (IEA), referitoare la scăderea cererii de petrol la nivel mondial, se arată că vânzările de mașini electrice vor crește de la 14 milioane în 2023, la 17 milioane în 2024, aceste autovehicule reprezentând în acest moment una din cinci mașini vândute.
”Această ascensiune va persista, vânzările totale estimate să ajungă 40 de milioane în 2030, când aproape una din două mașini noi va fi electrică. Fenomenul vehiculelor electrice (EV) rămâne în primul rând unul chinezesc. În 2023, majoritatea vânzărilor au fost în China (60%), Europa (25%) și Statele Unite (10%). Această dominație va continua, astfel că este de așteptat ca una din trei mașini pe șoselele din China până în 2030 să fie electrică și aproape una din cinci, atât în Statele Unite, cât și în Uniunea Europeană. În același sens, mai mult de jumătate din toate vehiculele electrice vândute la nivel global au fost produse de producătorii de automobile chinezi”, se arată în raportul IEA.
Nu ai subvenție, nu îți iei mașină
Agenția recunoaște că în țările occidentale vehiculele electrice pierd teren, pe fondul eliminării parțiale a scutirilor fiscale și a subvențiilor, mașinile nevândute adunându-se pe stocurile dealerilor. Spre deosebire de adoptarea pe piața de masă în China, vehiculele electrice rămân un produs de nișă în economiile dezvoltate, din cauza prețurilor mari, a lipsei unei infrastructuri de încărcare adecvate și a prăbușirii valorii electricelor second hand, care acționează ca elemente de descurajare pentru cei mai puțin înstăriți cumpărători. În același timp, se formează fricțiuni comerciale între China și Vest, din cauza vehiculelor electrice ieftine din China, care câștigă rapid cota de piață, în defavoarea producătorilor de automobile occidentali cu prețuri mai mari, susține IEA. Acest lucru a generat acuzații împotriva Chinei de ajutor guvernamental disproporționat. Decizia din mai 2024 a administrației Biden de a majora cu 400% tarifele vehiculelor electrice chinezești este un exemplu în acest sens, iar Uniunea Europeană a anunțat taxe de 38,1% pentru mașinile chinezești.
Scăderi simbolice la cererea de petrol
Raportul IEA estimează că cererea de petrol din America de Nord va fi de 24,6 mb/zi (milioane de barili pe zi) în medie în 2024-2025, înainte de a scădea treptat la 23 mb/zi în 2030, după ce în 2019 a fost de 24,9 mb/zi. În Europa, cererea de petrol va scădea de la 15,8 mb/zi în 2019, la 13,8 mb/zi în 2030. Aceste mici reduceri vor fi compensate cu creșterile substanțiale din celelalte zone ale lumii. Astfel, în zona Asia Pacific, cererea de petrol va crește de la 35,9 mb/zi în 2019, la 42,3 mb/zi în 2030, iar în China, de la 14,1 mb/zi în 2019, la 18,1 mb/zi în 2030. Totodată, India își va crește consumul de petrol de la 5,0 mb/zi în 2019, la 6,7 mb/zi în 2030, Africa, de la 4,2 mb/zi în 2019, la 5,2 mb/zi în 2030, America Centrală și de Sud, de la 6,7 mb/zi în 2019, la 7,3 mb/zi în 2030, iar Orientul Mijlociu, de la 8,8 mb/zi în 2019, la 9,0 mb/zi în 2030.
Consumul de petrol si gaz scade, pentru ca in UE nu se mai produce nimic, doar se consuma. Nici macar marile ferme de servere nu sunt in UE, toata lumea sta pe LED-uri si pe aspiratoare/frigidere/masini de spalat ce au consumuri liliputane. Care LED-uri au alt scop decat acela de a lumina, cautati info despre Li-Fi si veti intelege noile fluxuri de date din Brave New World.
Sklava!