Primăvara anului 2021: în timp ce LVMH se pregătește pentru adunarea acționarilor săi, grupul francez de lux este vizat de ONG-ul de stânga ATTAC, care a lansat campania #CrizaProfitorilor, denunțând patronii și oamenii de afaceri care, în opinia sa, au profitat de criza Covid pentru a se îmbogăți. Printre aceștia se numără miliardarul Bernard Arnault, CEO al LVMH.
A fost ocazia perfectă pentru Altrnativ, o companie de supraveghere cibernetică fondată de antreprenorul francez Eric Leandri, de a-și demonstra capacitățile de informații din surse deschise. Cunoscută și sub numele de OSINT (Open Source Intelligence), această practică constă, în general, în compilarea și analizarea informațiilor publice disponibile online, în special pe rețelele sociale.
Leandri s-a făcut cunoscut în Franța ca avocat al confidențialității online, fiind co-fondator al motorului de căutare Qwant, supranumit cândva „Google francez”. Altrnativ este dedicată unui tip de activitate complet diferit: investighează criticii, concurenții și angajații unora dintre cele mai mari mărci din Franța.
A monitorizat activitățile de pe rețelele de socializare ale ATTAC și ale unora dintre susținătorii săi, plasând „mai mulți activiști”, inclusiv pe europarlamentarul LFI Manon Aubry, „sub supraveghere”, potrivit unui raport care face parte dintr-un set mare de documente interne ale Altrnativ, consultat de Politico.
ATTAC a acuzat LVMH că a plătit dividende generoase acționarilor săi, chiar dacă compania a beneficiat de măsuri de sprijin public legate de pandemie.
Acest raport oferă o privire din culisele unei industrii de supraveghere cibernetică în plină expansiune, în care companiile private de securitate profită de pe urma exploziei datelor disponibile online, și în special pe rețelele sociale.
Activitatea de cercetare a Altrnativ asupra criticilor la adresa LVMH a fost realizată ca parte a unei misiuni cu AB Global Consulting, o firmă de comunicare de criză creată de fosta angajată LVMH Annabelle Bouffay.
Raportul, conținut în documentele interne Altrnativ și purtând sigla AB Global Consulting, analizează hashtag-uri precum #profiteursdelacrise, #lvmh, #bernardarnault și #crisesociale.
În timp ce monitoriza ONG-urile și parlamentarii care criticau LVMH, Altrnativ a fost implicată într-un alt proiect, cercetând sindicaliști și angajați care ar putea reprezenta o problemă pentru gigantul alimentar Lesieur.
Compania plănuia să fuzioneze două fabrici din Bassens, în apropiere de Bordeaux, și să concedieze zeci de angajați în acest proces. Misiunea, potrivit rapoartelor realizate cu ajutorul Altrnativ, este descrisă ca fiind „detectarea semnalelor de protest; identificarea grupurilor de activiști ( Gilets Jaunes); prevenirea unor potențiale mișcări sociale”.
Pentru avocatul și activistul pentru protecția vieții private Max Schrems, acest tip de activitate poate fi perfect legal în numele „interesului legitim”, o excepție de la Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) al UE.
„Există posibilitatea, din punct de vedere juridic, de a te uita la cei care te critică, de a-ți gestiona imaginea”, explică el. „Dar marea întrebare cu privire la interesul legitim este cât de departe merge și dacă devine o supraveghere 24/7, poate deveni problematică.”