Anul viitor, va fi aplicată o nouă reducere a limitei emisiilor de CO2 în cadrul standardului CAFE. Producătorii se tem că nu vor fi în măsură să se conformeze.
Interzicerea motoarelor cu combustie în 2035 va fi precedată de un alt obstacol uriaș: Standardul CAFE (Corporate Average Fuel Economy) care stabilește normele privind emisiile de CO2 în Europa.
O limită care nu trebuie depășită de producători, pe baza înmatriculărilor de autoturisme noi pe care le-au efectuat în ultimul an. În timp ce obiectivul pentru fiecare marcă este ponderat în funcție de profilul vehiculelor vândute (cu cât sunt mai grele, cu atât limita este mai mare), sarcina a devenit deja mai complicată în 2023, potrivit presei franceze.
Cu cât trece mai mult timp, cu atât producătorii trebuie să vândă mai multe mașini electrice sau plug-in hybrid pentru a-și atinge țintele. Cu excepția faptului că acest lucru nu se va întâmpla neapărat în acest an, cu o plafonare a traiectoriei de vânzări.
În 2025, standardele CAFE vor face un nou pas înainte prin reducerea plafonului de emisii la o medie de aproximativ 80 g/km (calculul depinde de fapt de o serie de variabile bazate pe anii calendaristici anteriori).
„Dacă nu aveți 20% din mixul în vehicule electrice, veți plăti factura, în cifre foarte mari”
Intervievat de L’Automobile Magazine, Jean-Philippe Imparato,directorul general al Alfa Romeo, trage un semnal de alarmă: „Dacă nu aveți 20% din mixul în vehicule electrice, veți plăti factura, în cifre foarte mari”.
El se referă în mod evident la amenzile notorii de care se tem constructorii auto prezenți în Europa și care vând mai mult de 10 000 de vehicule pe an. Și compania Ferrari, care a depășit 10.000 de vânzări anuale, ar putea fi afectată de CAFE.
Până în prezent, puțini producători au fost amendați drastic. În ciuda faptului că obiectivele stabilite de UE au fost uneori depășite în mod semnificativ, mărcile au profitat de sistemul „pool” pentru a reduce valoarea CO2 a mașinilor lor.
Principiul este simplu: un producător care poluează prea mult își unește forțele cu o marcă care vinde multe mașini electrice pentru a-și reduce media. Tesla a câștigat sute de milioane de euro din acest sistem lucrativ.
Dar practica are limitele ei. După cum amintește Imparato, va fi dificil să se respecte noua reducere a valorilor CO2 în 2025 fără un mix semnificativ de vehicule electrice. Astfel, amenzile ar putea începe să plouă încă din 2026: fiecare gram de CO2 peste limita stabilită de UE pentru fiecare producător este facturat cu 95 de euro… înmulțit cu numărul de vehicule înmatriculate de marca respectivă în Europa.