Cauta

Narco-muzică, narco-estetică, narco-literatură: cultura drogurilor, triumful macho post-Escobar

Miliarde de dolari, bijuterii, mașini de lux, gărzi de corp, băi de sânge: Pablo Escobar și acoliții săi au impus în Columbia o estetică kitsch și macho care a supraviețuit marilor baroni ai drogurilor și care se extinde acum dincolo de granițele țării.

“Traficul de droguri a generat o veritabilă cultură paralelă, rezumată printr-un simplu prefix: narco-muzică, narco-estetică, narco-literatură… NarColombia”, spune Omar Rincon, unul dintre cercetătorii care a lucrat și a scris cel mai mult despre acest fenomen.

În ciuda campaniilor oficiale de curățare a imaginii țării și a tabuului pe care îl inspiră încă nebunia criminală a lui Escobar, influența traficului de droguri în cultura populară se face simțită peste tot, în limbaj, în arhitectură și în divertisment.

„Nu este o problemă de ilegalitate și nici nu este un „rău columbian”. Traficul de droguri este capitalism pur”, a declarat Rincon pentru AFP.”Consum, deci exist. Nimic nu poate exprima mai bine gustul și etica capitalismului decât narcotraficul”.

Traficul de droguri din Columbia a modelat o estetică „ostentativă, exagerată, grandilocventă” și chiar de „prost gust” pentru alții, susțin antropologii reuniți în jurul proiectului https: //narcolombia.club/.

Escobar, care a stâns o avere de peste 30 de miliarde de dolari,  este “întruchiparea unei traiectorii unice de ascensiune socială și răzbunare” într-una dintre cele mai inegale țări din America Latină, iar această moștenire s-a răspândit rapid pe tot continentul.

De îndată ce Escobar a murit în decembrie 1993, împușcat în timp ce fugea de polițiștii columbieni, a început construcția unei legende pe cât de populare, pe atât de macho, un mit care este încă întreținut de nenumărate cărți, filme, seriale și muzică ce amintesc de teroarea și fascinația inspirate de fondatorul și singurul lider al cartelului Medellin.

Pictorul și sculptorul Fernando Botero(din Medellin) i-a imortalizat memoria, iar columbianul Gabriel Garcia Marquez, laureat al Premiului Nobel, a scris despre el în „Jurnalul unei răpiri”. Și, bineînțeles, Netflix, care, de la serialul cult „Narcos”, nu a încetat să insiste pe acest fenomen, alimentând mitul pe întreaga planetă.

„Nu există niciun moment în care Pablo Escobar să nu poată fi idolul răului, al binelui și a tot ceea ce visăm. Cred că este un  Che Guevara columbian, brandul nostru pentru lume”, conchide Omar Rincon.

 

 

 

Ultimele stiri

  • Un șofer băut a lovit cu mașina un grup de tineri, iar apoi a plecat de la locul accidentului/Ce s-a întâmplat după ce a fost găsit
  • Femeie depistată având şase cuţite asupra ei, la intrarea în Parlament/Ar fi intenționat să participe la un eveniment/Ce spune AUR
  • Meteorologii ANM au anunțat prognoza. Cum va fi vremea până la mijlocul lunii octombrie
  • Fostul președinte brazilian Jair Bolsonaro, condamnat pentru tentativă de lovitură de stat/ Marco Rubio, reacție-fulger
  • Trump susține că intruziunea unor drone în Polonia ar fi putut fi o „eroare” din partea Rusiei: „Dar, indiferent de situație, nu sunt mulțumit de…”
  • Telemedicina în România: de la pionierat la acces echitabil la îngrijire medicală
  • Caricatura Zilei
  • Horoscop 12 septembrie 2025 – Ai suficientă energie și umor bun
  • Alege ce citești
  • De ce brandurile de lux pariază pe rujuri de 160 de dolari și accesorii de 1.400 de dolari
  • Exit mobile version