AcasăDIVERSEMuzica, artiștii și puterea Tik Tok

Muzica, artiștii și puterea Tik Tok

Rețeaua TikTok este cunoscută pentru crearea de tendințe. Recent, a apărut una nouă. Nu este vorba însă de un dans sau de o provocare virală.

O serie de artiști populari, printre care Halsey și Trevor Daniel, s-au plâns:   casele lor de discuri rețin lansările până când melodiile devin virale pe TikTok.

Pentru cele trei mari case de discuri – Universal, Sony și Warner Music –  împreună reprezintă aproximativ două treimi din veniturile din industria muzicală – noul accent pus pe TikTok pare, probabil, doar o bună strategie de afaceri care le protejează de a investi în melodii sau albume care ar putea avea dificultăți în a obține succes.

Dar presiunea pusă pe artiști pentru a-și întări imaginea pe TikTok s-ar putea întoarce cu ușurință împotriva caselor de discuri, mai ales în cazul unora consacrați precum Halsey (Ashley Nicolette Frangipane).

Dacă tot mai mulți dintre ei își dau seama că pot prospera pe cont propriu, s-ar putea să se întrebe ce valoare aduc aceste case de discuri.

O mulțime de muzicieni au descoperit deja puterea TikTok. Rapperul L’il Nas X a folosit aplicația de videoclipuri scurte pentru a catapulta piesa „Old Town Road” pe primul loc în topul Billboard în 2019. De atunci, rețeaua a ajutat mulți artiști să obțină hituri extrem de populare.

Cu cei peste un miliard de utilizatori, TikTok a devenit un motor de marketing pentru industria muzicală. Este o schimbare radicală față de mașinăria publicitară de odinioară, când casele de discuri promovau muzica nouă prin introducerea single-urilor în rotațiile posturilor de radio sau prin plasarea videoclipurilor pe MTV.

Dar, după cum observă istoricul muzical Ted Gioia – citat de Washington Post –  artiștii pot gestiona cu ușurință multe dintre aceste funcții pe cont propriu: „Muzicienii pot încărca melodii pe o platformă de streaming fără a avea o casă de discuri”.

Dacă vor totuși să vândă albume fizice, nu este nevoie de o casă de discuri. Ei pot să trateze direct cu fanii, jurnaliștii, promotorii sau  agenții de booking.

În timp ce unii artiști se opun faptului că trebuie să își dovedească valoarea pe TikTok, mulți dintre ei au descoperit că pot supraviețui fără sprijinul unei mari case de discuri.

Acestea și-au văzut cota de streaming de muzică pe Spotify scăzând în raport cu artiștii independenți și cu cei care au lansat singuri în fiecare an începând cu 2017, potrivit unei analize recente realizate de Vox.

De asemenea, casele de discuri își pierd puterea de negociere. Analiza Vox a constatat că, în cazul unui grup de 367 de artiști emergenți, aceste firme încheie în prezent acorduri care le dau dreptul la 50% din viitoarele drepturi de autor, în scădere drastică față de cota tradițională de 85% a industriei.

Dacă casele de discuri sunt istețe, ele vor profita de TikTok pentru a ajuta artiștii în ascensiune, fără a-i îndepărta în acest proces. Un mod în care etichetele ar putea ajuta este identificarea unor tendințe, cum ar fi dansurile sau meme-urile pe care artiștii le pot remixa.

Un alt mod ar fi prin contactarea influencerilor TikTok care ar putea crește gradul de conștientizare pentru melodii. Iar casele de discuri pot lucra cu artiștii pentru a crea videoclipurile propriu-zise, care tind să urmeze un șablon.

Cu acces la instrumente și date interne, TikTok ar putea avea un avantaj la casele de discuri atunci când vine vorba de găsirea următorului hit pe platformă. Aceasta este o tendință TikTok pe care cei “trei mari” ar putea să nu vrea să o vadă.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
344 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger