AcasăDIVERSEMoștenirea lui Iulius Cezar: Milano, cea mai mare zonă de trafic restricționat...

Moștenirea lui Iulius Cezar: Milano, cea mai mare zonă de trafic restricționat din Europa

Pentru a reduce poluarea, autoritățile din Milano limitează traficul auto pe trei sferturi din teritoriul său.

Se spune că toate drumurile duc la Roma. Inclusiv atunci când sunt cu trafic limitat. În anul 45 î.Hr., sătul de haosul generat de ambuteiajele de pe străzile Orașului Etern, Iulius Cezar a decretat interzicerea căruțelor. Legea “Imperator” a fost o sursă de inspirație pentru măsurile recente luate împotriva aglomerației și poluării în orașe.

Zonele cu trafic limitat(ZTL – Zona Traffico Limitato) se extind în mai multe orașe din Germania, Elveția, Belgia și Franța, notează Le Monde. Pentru a înțelege funcționarea și avantajele acestei restricții de circulație, Italia rămâne un teritoriu privilegiat.

Cele mai multe orașe din peninsulă au un astfel de spațiu, iar Milano deține recordul pentru cea mai mare ZTL din Europa: 72% din teritoriul capitalei lombarde sau 128,29 kilometri pătrați – mult mai mult decât suprafața din Paris – este situat într-o ZTL.

Spre deosebire de o zonă pietonală, ZTL acoperă o suprafață destul de mare, unde circulația este permisă doar anumitor vehicule sau persoane, în general mijloace de transport în comun, taxiuri, rezidenți, persoane cu dizabilități, servicii de urgență, angajați de livrare.

Creșterea acestui sistem este legată de bogăția moștenirii italiene. Situri arheologice înnegrite de țevi de eșapament, statui mâncate de poluare… ZTL-urile se nasc ca o soluție de protejare a centrelor istorice.

Prima zonă de limitare a circulației a apărut în 1962 în Piazza del Campo de Siena din Toscana, își amintește Luca Tamini, profesor de urbanism la Universitatea Politehnică din Milano.

Treptat, ZTL-urile au devenit tot mai răspândite, în special în Lombardia unde nivelurile de poluare sunt printre cele mai ridicate din Europa. Milano a adoptat aceste măsuri în 2012.

“Fluxul de trecători generează activitate comercială. Atât de mult încât astăzi, marile branduri care se instalează la Milano cer să funcționeze în ZTL”, precizează Tamini.

În 2018, când Comisia Europeană a sesizat Curtea de Justiție a UE în privința Italiei pentru încălcări continue ale limitelor de poluare a aerului, orașul Milano a decis să meargă și mai departe.

Din 25 februarie 2019, o nouă zonă de trafic limitat acoperă aproape întreg orașul, cu interzicerea circulației celor mai poluante vehicule.Șase luni mai târziu, tranzitul lor a scăzut cu 13%.

author avatar
Radu Jacotă Redactor