Forțarea de către Comisia Europeană a fabricării rapide și aruncarea pe piață a mașinilor hibride și electrice, fără o dezvoltare serioasă a proiectelor, începe să-și arate consecințele. O mașină hibrid de la BMW, nou-nouță, a luat foc din senin în garajul unui român, iar cei care ar trebui să răspundă dau din umeri. Incidentul nu este nici primul și, din păcate, nici ultimul. Pe Safety Gate, sistemul de alertă rapidă al UE, au început să apară tot mai multe avertizări de incendiu la mașinile electrice.
Un autoturism BMW X7 mild hybrid cu doar 9.000 de km la bord, cumpărat de un bărbat din județul Timiș cu 135.000 de euro, a luat foc din senin, în garaj, ucigând și câinele familiei. Firma de la care a cumpărat mașina spune că nu are ce să-i facă păgubitului, iar asigurare CASCO omul nu apucase să-și facă. Incidentul extrem de grav readuce în discuție problema riscului de incendiu la autovehiculele hibride și electrice. Deja Belgia și Olanda intenționează să interzică parcarea acestora în subsolurile blocurilor. La noi însă, la presiunile Comisiei Europene, subsolurile blocurilor noi sau parcările din imediata apropiere a acestora trebuie obligatoriu dotate cu stații de încărcare, unde riscurile izbucnirii de incendii sunt foarte mari. O companie din Norvegia a anunțat că va refuza să transporte mașini electrice la bordul navelor sale, iar acesta este doar începutul.
Green-Deal-ul accelerat impus de UE nu vine doar cu costuri uriașe pentru întreaga populație a Uniunii Europene, ci și cu riscuri pe măsură. Pe lângă absența siguranței, mașinile electrice suferă, în acest moment, de problema autonomiei scăzute, un drum cu astfel de autoturisme însemnând un stres extrem pentru șoferi, care pot rămâne oricând în mijlocul drumului. Companiile de asigurări europene vor să crească tarifele polițelor pentru vehiculele electrice cu 40% și includ, la cerere, și tractarea, serviciu de care vor avea nevoie cu certitudine.
Alerte multiple pe Safety Gate
Pe Safety Gate, sistemul de alertă rapidă al UE pentru produsele nealimentare periculoase, s-au emis doar în ultima lună numeroase alerte referitoare la riscul de incendiu pentru mașinile hibride și electrice. Astfel, Germania a emis o alertă europeană pentru autoturismele hybrid Peugeot 3008, 508, anunțând că bateria de tracțiune se poate supraîncălzi din cauza software-ului de monitorizare defect și poate lua foc. Totodată, Polonia a emis o alertă de incendiu pentru autovehiculele Jaguar, fabricate în Marea Britanie între 2021 și 2023, mai exact Jaguar F-Pace cu motoare Ingenium I4 2.0L pentru vehicule electrice hibride plug-in pe benzină.
Pompa de lichid de răcire a acestora se poate deteriora, ducând la pierderea debitului de lichid de răcire. Acest lucru face ca motorul să se supraîncălzească rapid și lichidul de răcire se poate scurge pe scutul termic al turbocompresorului, creând un risc de incendiu. În același timp, la modelul Jaguar I-Pace, produs tot în Marea Britanie, s-a constatat că bateria vehiculului electric (EV) se poate degrada în timp. O baterie EV degradată poate crește riscul de suprasarcină termică, crescând riscul de incendiu. La mașina electrică Fiat 500e, produsă în Italia între 2020 și 2021, este posibil ca materiale contaminate să fi fost folosite pentru bateriile de înaltă tensiune. Acest lucru poate duce la defectarea bateriei, crescând riscul de incendiu, a notificat Germania. La Mercedes-Benz modelul electric H1GLE, s-a constatat că aparatul de aer condiționat poate fi defect, ceea ce poate duce la scurtcircuite și/sau incendiu. Apelul automat de urgență (eCall) poate eșua și vehiculul poate să nu deblocheze și/sau să pornească. Modul de funcționare de urgență a motorului poate fi activat în timpul conducerii. Aceste erori creează riscuri de rănire. Mai mult, la modelul electric Pacifica PHEV, de la Chrysler, SUA, bateria de înaltă tensiune se poate aprinde brusc, creând un risc de incendiu.
Concurență acerbă vs siguranță
Absența testării îndelungate a noilor modele de autovehicule, în contextul unei concurențe acerbe pe piață, a subminat grav elementul siguranței. Rând pe rând, aproape toate modelele de vehicule fabricate în ultimii ani sunt rechemate în service-uri din cauza unor probleme grave care pun în pericol viața șoferilor. Printre ultimele cazuri de acest gen se numără modelele Range Rover, Range Rover Velar; Range Rover Sport, Defender, de la Land Rover, fabricate între 2018 și 2023 în Marea Britanie, la care s-a constatat că pompa de lichid de răcire poate funcționa defectuos și poate opri fluxul de lichid de răcire, determinând supraîncălzirea rapidă a motorului și, ulterior, spargerea unui cot din plastic montat pe motor în circuitul de răcire. Lichidul de răcire se poate scurge pe scutul termic al turbocompresorului, creând un risc de incendiu în compartimentul motor. Germania a emis o alertă pentru Sprinter de la Mercedes-Benz, produs între 2018 și 2019, după ce a ajuns la concluzia că fluidul ar putea pătrunde în amplificator, provocând un scurtcircuit intern și creând un risc de incendiu, iar Franța a notificat autoturismul Santa Fe de la Hyundai, fabricat anul trecut, deoarece rezervorul de combustibil poate avea scurgeri, creând un risc de incendiu și contaminare a mediului. Printre țările în care a fost vândut modelul Santa Fe se află și România. În ce privește Gladiator și Wrangler de la Jeep, placa de presiune a ambreiajului se poate supraîncălzi și se poate defecta din cauza frecării. Acest lucru ar putea duce la o pierdere a transmisiei de putere sau la un risc crescut de incendiu.