Cauta

Mașina muncitorilor, cu preț de limuzină. Pickup-ul electric, țicneala ecologistă americană

La modă este lupta împotriva schimbărilor climatice, iar marii producători de automobile din SUA au mirosit profitul.

Cele mai vândute vehicule din țară sunt pickup-urile Ford F150, Silverado (General Motors) și Ram (Stellantis) de la Chevrolet. Versiunile electrice sunt la mare căutare, chiar dacă, în funcție de echipare, pot costa și 97.000 de dolari!

Sunt mașini mari, grele, cu baterii și mai mari, consumă mai multă energie, o problemă atâta timp cât electricitatea în mod evident nu este 100% regenerabilă. La ce sunt mai bune față de suratele lor cu motoare termice? La nimic.

Americanii erau șoferi pragmatici, nu își cumpărau automobile fără un scop practic.Un motor electric, cu autonomie net inferioară unui propulsor pe motorină sau benzină, nu are ce căuta sub capota unui pick-up, prin definiție o mașină ieftină și “de cărat” pe întinsele șosele ale țării.

Dar țicneala ecologică și-a pus amprenta asupra pieței și mulți cumpărători sunt dispuși să plătească prețul unei limuzine pe o camionetă – cândva emblema clasei muncitoare.

„Aceasta este starea actuală a pieței americane”, observă Luke Tonachel, responsabil cu programul privind vehiculele curate pentru asociația americană de mediu NRDC. „Și asta nu se va schimba prea curând”.

Președintele Joe Biden nu a avut nicio reținere în a testa versiunile electrice ale marelui Hummer de la GM sau F-150 Lightning în timpul vizitelor la producători.

Confruntați cu scăderea cererii pentru vehicule mici, producătorii americani au redus mult sfera acestei categorii, preferând pick-up-urile și SUV-urile cu marje ridicate. Aici e o suceală, deoarece nici cel mai înflăcărat ecologist nu poate susține că o mașină mare, chiar și electrificată, poate să aibă o “amprentă de carbon” redusă.

Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), aproximativ jumătate dintre vehiculele oferite pe piețele majore în 2021 au fost SUV-uri, cu mult înaintea modelelor mici (10%) și medii (23%). În SUA, dimensiunile mici reprezentau doar 2% din modelele oferite.

Atât GM – care are ambiția să-și electrifice întreaga gamă –  cât și Ford și-au făcut socoteli profitabile cu pickup-urile pe baterii: le vând la prețuri premium  în detrimentul modelelor accesibile, iar americanii le cumpără într-o veselie. Salvând planeta, pârliți la buzunare. Nu e prost cine cere.

Ultimele stiri

  • Ilie Bolojan, mesaj tranșant: „Responsabilitate, nu jocuri politice!
  • Alege ce citești
  • Obiectul căzut peste o casă din Polonia nu era o dronă, ci o rachetă de la un F-16 polonez
  • Toto Dumitrescu, reținut. Fiul lui Ilie Dumitrescu, testat pozitiv la cocaină
  • Spionajul rusesc este legal în Austria
  • Întoarcem armele ca la 23 august ’44?
  • De ce companiile spațiale se luptă cu giganții apărării
  • Piața imobiliară râvnită de elita mondială. Cea mai mare concentrație de bogăție din lume
  • Neymar a moștenit 1 miliard și s-a așezat direct la masa de poker
  • ”NATO islamic”, ideea născută moartă. Ce vor statele din Golf de la președintele SUA
  • Exit mobile version