AcasăDIVERSEIpocrizia zero emisii.Tesla este încă finanțată de motoarele cu combustie!

Ipocrizia zero emisii.Tesla este încă finanțată de motoarele cu combustie!

Ce “politică de mediu” e asta?

Anul trecut, Tesla ar fi câștigat aproape 1,8 miliarde de dolari vânzând credite de carbon producătorilor care nu și-au îndeplinit obiectivele de eficiență energetică. O măsură care finanțează mașinile electrice!

Tesla se finanțează în mare parte din mașini cu motoare cu combustie. Nu prin propriile mașini, pentru că nu are niciuna pe benzină și motorină. Ci pe cele ale altora. În fiecare an, constructorul auto american vinde credite de carbon altor mari producători auto care nu reușesc să își atingă obiectivele bazate în special pe vânzările de mașini cu zero emisii. O veritabilă mană de aur financiară care  nu se va epuiza. Dimpotrivă, chiar a crescut!

După cum a relatat Automotive News, în 2023, Tesla a mai câștigat 1,79 miliarde de dolari (1,66 miliarde de euro) datorită acestui sistem. Este mai mult decât câștigase în anii anteriori: 1,7 miliarde în 2022 și 2021 și 1,58 miliarde în 2020.

Dacă stai să te gândești, parcă lumea s-a întors cu susul în jos când vezi că producătorii auto continuă să finanțeze Tesla, deși, datorită lor, gigantul texan (și fost californian) vinde tot mai multe mașini “eco”.

Dar, când faci un pas înapoi, este întotdeauna puțin surprinzător să realizezi că, deși vânzările Tesla contribuie acum în mare măsură la dezvoltarea mărcii, este vorba de „dreptul de a polua” al altor producători care o finanțează. Și că Tesla, acceptând să-și vândă creditele obținute cu mașinile electrice, continuă, într-un fel, să finanțeze mașinile cu combustie internă. Ce “politică de mediu” e asta?

În total, din 2009, Tesla a câștigat aproape 9 miliarde de dolari (8,35 miliarde de euro) din credite de carbon. Nu există nimic ilegal în această practică. În primul rând, producătorul american își câștigă propriile credite prin fabricarea și vânzarea propriilor vehicule electrice. Și, din moment ce nu vinde decât acestea, are un excedent uriaș.

Pe de altă parte, limitele de emisii au fost stabilite în funcție de numărul de vehicule noi vândute de producătorii auto. Acest lucru se aplică nu numai în mai multe state americane, ci și în Uniunea Europeană și în China. În cazul în care cotele de CO2 sunt depășite, pot fi impuse sancțiuni sau poate fi posibilă cumpărarea de credite de carbon de la alte companii.

Și în timp ce Tesla se încadrează în această din urmă categorie, Automobile Magazine subliniază că alte grupuri importante, precum Volkswagen, General Motors, Honda și Jaguar Land Rover se numără printre cei care forțează limitele tranziției electrice.

author avatar
Radu Jacotă Redactor