Noua epopee The Brutalist, nominalizată la Oscar, urmărește un arhitect vizionar care fuge de Holocaust și își reface viața în America.
Temele sale majore se referă la integritatea creativă și la dificultatea de a face artă. Dar, în ochii unor critici și cinefili, utilizarea inteligenței artificiale a subminat ceea ce ar fi putut fi cea mai bună lansare din acest an.
Respeecher
Potrivit editorului filmului, Dávid Jancsó, citat de UnHerd, producția a folosit un program de inteligență artificială, Respeecher, într-un segment de două minute, pentru a ajuta la pronunțarea maghiară a actorilor Adrien Brody și Felicity Jones.
Scopul a fost acela de a spori autenticitatea, deoarece maghiara este o limbă foarte greu de stăpânit pentru vorbitorii de engleză. Mergând mai departe, inteligența artificială generativă a fost utilizată și într-o secvență care prezintă o serie de desene arhitecturale și proiecte finalizate în stilul brutalist al protagonistului fictiv László Tóth.
Controversa declanșată de The Brutalist dezvăluie o neliniște mai largă în rândul artiștilor și al publicului, care consideră că IA va fi folosită pentru a înlocui oamenii în procesul de producție. Greva scenariștilor de la Hollywood din 2023 a fost un bun exemplu în acest sens.
Industria cinematografică s-a atașat întotdeauna de cele mai recente evoluții tehnologice: Technicolor, camere digitale, CGI, tehnologia de captare a mișcării. Toate acestea au permis regizorilor să facă lucruri noi, care înainte erau imposibile sau extrem de costisitoare.
Artistul suplinit de tehnologie
Dacă inteligența artificială este utilizată ca un instrument suplimentar pentru a îmbunătăți anumite aspecte ale procesului de editare, atunci nu este nimic grav. Poate chiar să îmbunătățească munca regizorilor independenți care au la dispoziție bugete restrânse.
Dar există o problemă majoră dacă, sau poate când, IA va deveni instrumentul dominant în realizarea filmelor – atunci când artistul nu va mai fi stăpânul acestei tehnologii, ci va fi suplinit de ea.
Într-un astfel de scenariu, arta și divertismentul vor degenera în simplu „conținut”. Mai rău, inteligența artificială poate fi utilizată de corporații în a prelua ideea unui artist sau pentru a utiliza vocea, imaginea și asemănarea unui actor, apoi pentru a le adapta și a le utiliza în filmele lor fără a fi nevoite să le plătească.
Disney a fost deja prinsă scanând asemănările unor actori de fundal fără consimțământul lor, pentru a-i putea folosi în viitor ca „figuranți digitali”. Este o premoniție oribilă a unei lumi mai puțin umane și mai exploatate care va apărea.
Algoritmii nu pot judeca precum un om, motiv pentru care filmele generate de IA ar fi complet fade și ar duce la un peisaj cinematografic arid.
Industria trebuie să înțeleagă că IA este un instrument care depinde de influența umană și nu invers. Pentru că nimic – nici măcar cea mai sofisticată formă de tehnologie – nu poate înlocui imaginația umană.
S-au tembelizat total. Am văzut recent, ultimul film a băieților răi pe viață, cu cei doi mari actori de culoare, Will Smith și celălalt, ( regret i-am uitat numele). Nu asta-i important ci faptul ca filmarea este de tot râsul. Am crezut ca sunt intr-un joc video ( apropo, le detest), se urmarea țeavă pistolului fără protagonist ?? Ăsta-i film sau joc video ? Împușcături cu foc la gura țevii ca-n desene animate. Mai, se poate ? Unde se vrea sa se ajungă?