AcasăDIVERSEInfluencerii, escroci cu ochi de laser pe piața criptomonedelor

Influencerii, escroci cu ochi de laser pe piața criptomonedelor

Nu există prea multe lucruri bune de găsit în prăbușirea criptomonedelor. Oamenii au pierdut bani, adesea cei care își puteau permite cel mai puțin.

Dar o victimă binevenită este armata de „influenceri” din social media, promotori toxici în ceea ce trebuie să fie considerată cu siguranță una dintre cele mai grave manii de plasare de produse din istoria financiară.

Simplul identificator al unei perechi de ochi cu laser: un îndemn optimist că Bitcoin se îndrepta spre 100.000 de dolari și chiar mai departe, care a împodobit avatarurile unor congresmeni, miliardari, vedete sportive și, desigur, hoarde de entuziaști de bază ai criptografiei.

Laserele nu mai strălucesc atât de tare după prăbușirea cryptolandului – o gaură de 2 trilioane de dolari. Regele Bitcoin a rămas fără coroană.

Adevăratele schimbări vor veni mai jos în lanțul trofic speculativ, pe măsură ce se termină combustibilul pentru narațiunile economice virale care promovează tranzacționarea cripto în rândul consumatorilor tineri și impresionabili, dornici să se îmbogățească mai repede decât restul societății.

Modelul de afaceri al influencerilor este de a lua dolari reali în schimbul promovării de bani virtuali, subliniază Bloomberg. La un moment dat, unor YouTubers li se ofereau 30.000 de dolari pentru a promova investiții legate de cripto. Câștigau 40 de dolari pentru fiecare nouă înscriere pe o platformă cu zeci de milioane de urmăritori.

Dar acești dolari se epuizează pe măsură ce tranzacțiile pe burse se diminuează, iar finanțarea startup-urilor dispare.

Chiar și Coinbase Global Inc. cu o capitalizare de piață de peste 12 miliarde de dolari, a redus taxele de marketing afiliat, potrivit Business Insider. Mulți  și-au dat seama prea târziu că monedele digitale nu sunt o „acoperire împotriva inflației”, dar influencerii cu ochi de laser s-au îmbogățit din naivitatea lor.

Este posibil ca mai multe intervenții de reglementare, precum și măsuri de reprimare voluntară de către TikTok și alte platforme de socializare să nu fie departe. Conturile unor vedete de reality TV au fost închise, Snapchat suspendându-i anul trecut pe Jazz și Laurent Correia.

YouTuberul Logan Paul, care și-a încurajat cei 23 de milioane de urmăritori pentru jetonul prăbușit Dink Doink, un proiect despre care a declarat în mai pentru New York Times că a mers „absurd de prost” – erodează în mod clar încrederea urmăritorilor în general.

Autoritățile au, evident, un rol de jucat în curățarea celor mai grave excese. Supraveghetorii de publicitate din Marea Britanie și Franța au făcut o treabă decentă în oprirea campaniilor publicitare înșelătoare.

Kim Kardashian și Floyd Mayweather au fost amândoi dați în judecată în ianuarie, acuzați că au promovat investitorilor o monedă digitală numită EthereumMax.

Se impune o atenție mai sănătoasă acordată protecției consumatorilor în era investițiilor digitale.

author avatar
Radu Jacotă Redactor