Peste 20 de modele noi de vehicule electrice sunt așteptate să fie lansate în SUA în următoarele luni. Unele, cu prețuri de șase cifre.
Mult așteptatul Ariya de la Nissan a ajuns în sfârșit în dealeri cu un preț de pornire de 43.190 de dolari. Chevrolet va adăuga Blazer EV la 45.000 de dolari. Apoi, EV9 de la Kia, iar VinFast, un producător vietnamez, va debuta cu VF 8, un SUV compact cu un preț de 40.700 de dolari.
Dar SUV-urile luxoase vor lua partea leului. Hummer EV de la General Motors costă 100.000 de dolari. Pe același segment se situează Rivian R1S, Cadillac Lyriq sau Lincoln Nautilus. Producătorii europeni nu stau departe, cu Mercedes EQE și EQS, Audi, Polestar și Volvo.
Cei care caută un SUV electric își vor vedea opțiunile dublate în 2023, subliniază The National, în timp ce companiile vor crește costurile. S&P Global Mobility se așteaptă ca șoferii din întreaga lume să achiziționeze 10 milioane de vehicule electrice în acest an, adică aproape 14% din întreaga piață, dar acestea nu vor fi ieftine.
Febra EV-urilor împinge prețurile și mai sus, iar o serie de noi stimulente prevăzute în Legea privind reducerea inflației în SUA nu va atenua această tendință.
Economia unitară a vehiculelor electrice este încă foarte slabă. Prețurile bateriilor litiu-ion au crescut în 2022 pentru prima dată în istorie, un salt de 7 procente.
Iar președintele Toyota, Akio Toyoda, și directorul general al Rivian, RJ Scaringe, se tem că va dura ani de zile până când lanțul de aprovizionare cu baterii va recupera decalajul.
Producătorii auto vor păstra modelele electrice cele mai profitabile, adesea premium, în detrimentul celor cu echipare inferioară. “Electricitatea nu vine cu prețuri scăzute”, subliniază Chris Hopson, analist la S&P. “Dacă deja nu poți produce destule mașini, logica spune că trebuie să le produci pe cele mai profitabile”.