AcasăDIVERSEFără precedent: muzeele, forțate să vândă tablouri celebre pentru a face loc...

Fără precedent: muzeele, forțate să vândă tablouri celebre pentru a face loc minorităților!

Fără precedent: muzeele, forțate să vândă tablouri celebre pentru a supraviețui crizei! Niciodată în ultimul secol nu s-a pus problema ca instituțiile de acest gen să recurgă la un asemenea gest, nici măcar după cele două conflagrații. Din contră, am zice… Și, totuși, pandemia Covid-19 constrânge lumea artei la așa ceva. Puternic afectate de criza care a lovit omenirea, muzeele americane au început să vândă din picturi pentru a compensa pierderile suferite. Imediat au apărut „rechinii”, care încearcă să profite de oportunitatea ivită pentru a-și reînnoi și diversifica colecțiile.

În anii trecuți, vânzarea operelor de artă din colecția unui muzeu, cunoscută sub numele de „alienare”, nu putea fi posibilă decât dacă banii strânși erau folosiți pentru a cumpăra alte piese. În 2020, însă, lumea s-a schimbat pentru totdeauna, după cum vom înțelege cât de curând. Mai întâi, Asociația nord-americană a Muzeelor de Artă (AAMD) a ridicat această interdicție pentru o perioadă de doi ani. Și o adevărată piață a apărut!

Americanii vând tot, de la Monet la Dubuffet

În septembrie, Muzeul Brooklyn a vândut 12 lucrări, inclusiv un Monet și două Dubuffet. Banii obținuți au intrat într-un fond de întreținere a colecției muzeului.

Recent, directorul Muzeului Metropolitan, Max Hollein, a anunțat că cele mai prestigioase muzee din New York vor folosi sumele obținute din vânzarea lucrărilor pentru a acoperi costurile de întreținere a colecțiilor, dar și salariile personalului dedicat. Pentru americanul Max Hollein, o astfel de decizie chiar nu contează și nici nu ar trebui să aibe vreun impact, el vorbește despre ceva temporar. „Multe muzee s-au înstrăinat și îndatorat de zeci de ani”, atrage atenția directorul „Metropolitanului”.

Totuși, însă, vânzarea operelor de artă ale muzeelor rămâne un subiect controversat. Dacă lumea muzeelor anglo-saxone este destul de deschisă față de vânzările controlate, majoritatea țărilor culturii latine, inclusiv Franța, se opun categoric. Președintele Centrului Pompidou, Serge Lasvignes, spune: „Mă îndoiesc cu privire la interesul americanilor de a merge pe această cale, chiar dacă ei vorbesc despre compensarea pierderilor financiare sau prezintă aceste vânzări ca pe un instrument de «management»”.

BLM și LGBT atacă piața de artă

„Dacă lucrările atârnate pe pereți ajung să se transforme într-un activ financiar, atunci e extrem de îngrijorător”, crede și avocatul Laurence Eisenstein. Nu am ales întâmplător acest nume fiindcă Eisenstein este cel care a condus recent ofensiva împotriva conducerii Muzeului de Artă din Baltimore. Această instituție a vrut să vândă trei lucrări majore din colecția sa, inclusiv un Warhol, estimat la 65 de milioane de dolari! Vânzarea unei asemenea colecții s-ar fi realizat sub pretextul de a crea un fond de mentenanță pentru restul operelor de artă, însă la mijloc era altceva…

Eisenstein a demonstrat că acest muzeu, dintr-un oraș cu o populație predominant neagră, urmărea să „reechilibreze” colecția de opere de artă prin achiziționarea unor lucrări semnate de artiști ai minorități (Black Lives Matter și LGBT). În fața criticilor și a unui proces iminent, conducerea muzeului din Baltimore a renunțat la planul său. Alții, însă, nu s-au dat bătuți și au continuat vânzările. Muzeul Everson, din Syracuse (statul New York), a vândut în octombrie 2020, pentru 12 milioane de dolari, un Pollock ce fusese primit donație. Și conducerea de la „Everson” are de gând să-și schimbe colecția, îmbrățișând diversitatea. „Un muzeu de artă își vinde sufletul și trădează încrederea publicului”, a răspuns Terry Teachout, un cronicar de la Wall Street Journal.

Operele artiștilor de culoare sau ale celor din minoritățile sexuale așteaptă să fie cumpărate. La prețuri exorbitante, acuză cunoscătorii. Mai mult, poate că piața are nevoie și de ei, corect, dar de ce nu se procedeze prin adăugare și nu prin înlocuirea unor lucrări consacrate cu altele?!

author avatar
Nicholas Cezar
1.342 afisari

1 COMENTARIU

  1. Valoarea operelor de arta clasice celebre nu poate fi niciodata comparata cu noua arta proltecultista neomarxista căci asta este. Așa cum nici operele proletcultiste din Romania comunista- azi nu mai au nici o valoare! Și practic nici n-au avut vreodata vreo valoare in bani sau artistică!

Comments are closed.

Zenville

Ultimele știri

proger