AcasăDIVERSE“Dreptul de reparare”: nu aruncați vechiul iPhone, remediați-l

“Dreptul de reparare”: nu aruncați vechiul iPhone, remediați-l

Producătorii au făcut dificilă repararea dispozitivelor, iar înlocuirea acestora este adesea o soluție mai ușoară și mai puțin costisitoare pentru consumatori – o situație care până acum nu a provocat reacții în rândurile politicienilor susținători ai luptei împotriva crizei climatice.

Fabricarea unui smartphone implică metale rare, plastic și alte resurse extrase cu un consum intens de energie. Cu iPhone 13 , de exemplu, 81% din cele 64 de kilograme de emisii de carbon generate de un singur dispozitiv provin doar din procesul de producție, înainte de a fi transportat pe rafturi, potrivit unui raport Apple, citat de CNN.

„Cel mai verde smartphone este cel pe care îl dețineți deja”, a spus Cole Stratton, instructor asociat la Indiana University Bloomington, care a studiat lanțurile de aprovizionare tehnologice.

Lanțul de aprovizionare pentru  aceste electronice de consum este global și complex, ceea ce face dificilă cuantificarea întregii sfere a impactului său asupra mediului. Acest impact se agravează cu cât mai repede își abandonează telefoanele majoritatea consumatorilor.

“Dreptul de a repara”

Avocații dreptului de a repara, inclusiv fondatorul Apple, Steve Wozniak!, solicită legi care ar impune producătorilor de dispozitive să elibereze către consumatori  instrumentele, piesele și manualele de reparații necesare.

Autoritățile de reglementare încep să observe. Și președintele SUA, Joe Biden, a îndemnat recent Comisia Federală pentru Comerț(FTC) să emită reguli care să împiedice producătorii să impună restricții care îngreunează repararea dispozitivelor.

FTC s-a angajat să investigheze restricțiile de reparații care ar putea fi ilegale în temeiul legilor federale antitrust și de protecție a consumatorilor.

Între timp, autoritățile de reglementare europene pun deja în aplicare anumite reguli care impun producătorilor de mașini de spălat și televizoare să ofere instrucțiuni de reparații.

Atenția recentă a reglementărilor va fi impulsul necesar pentru a împinge în cele din urmă producătorii să facă reparațiile accesibile pentru un număr tot mai mare de consumatori.

Aici există două probleme. Producătorii de dispozitive spun că  restricțiile de reparații ajută la protejarea secretelor comerciale și a confidențialității consumatorilor. Pe de altă parte, cresc vânzările și profitul dacă utilizatori își înlocuiesc tot mai des telefoanele.

„Dacă nu ne putem repara lucrurile, consecințele sunt că aruncăm mult mai mult”, a declarat Gay Gordon-Byrne, directorul executiv al unei coaliții care luptă pentru dreptul la reparații. „Nu mai putem face față volumului, înotăm în produse pe care nu le mai putem recicla”.

author avatar
Radu Jacotă Redactor