AcasăDIVERSEDispozitive ilegale de reducere a poluării. Șoferii au dreptul la despăgubiri

Dispozitive ilegale de reducere a poluării. Șoferii au dreptul la despăgubiri

Proprietarii de mașini care au fost echipate cu dispozitivele care falsifică testele de poluare pot solicita despăgubiri de la producătorii auto, a declarat joi avocatul general al Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, într-un dosar instrumentat împotriva Mercedes-Benz.

Aceste dispozitive sunt mecanisme sau programe software ilegale care pot modifica nivelul emisiilor poluante ale vehiculelor, ceea ce a dat naştere la dispute dacă producătorii de automobile le-au utilizat pentru ascunde nivelul real al emisiilor poluante.

În 2015, Volkswagen a recunoscut că a instalat un program software ilegal pentru a putea manipula rezultatele testelor de emisii pentru unele din motoarele sale diesel. Scandalul Dieselgate s-a propagat din SUA în Europa și mulți producători auto s-au confruntat cu procese în lanț și au plătit sume importante reclamanților.

Într-un dosar care a fost înaintat unui tribunal din oraşul german Ravensburg, un cumpărător al unui automobil second-hand Mercedes C 220 CDI a solicitat despăgubiri de la compania din Stuttgart, pe motiv că mașina era echipată cu un sistem de recirculare a gazelor poluante care opera pe baza unui interval de temperatură. Atunci când temperatura externă era mai redusă, recircularea gazelor poluante era redusă, astfel că emisiile de oxid de azot erau mai mari, potrivit Reuters.

Tribunalul a apreciat că această fereastră de temperatură constituie un dispozitiv ilegal care falsifică testele de emisii poluante. A solicitat şi opinia CJUE, dacă în conformitate cu legislaţia UE, cel care cumpără un vehicul echipat cu un astfel de dispozitiv ilegal are dreptul de a fi despăgubit de producătorul vehiculului şi cum ar trebui calculată această despăgubire.

„Cumpărătorul unui vehicul echipat cu un astfel de dispozitiv are dreptul de a fi despăgubit de producătorul vehiculului”, a spus avocatul general al CJUE, Athanasios Rantos.

El consideră că este la latitudinea statelor membre să decidă metodele utilizate la calcularea despăgubirilor şi să se asigure că despăgubirea este comparabilă cu pierderile sau pagubele suferite.

Opiniile lui Rantos nu sunt obligatorii pentru CJUE, chiar dacă, în majoritatea cazurilor, judecătorii tind să urmeze poziția sa.

În Germania, avocatul Claus Goldenstein, care reprezintă 42.500 de clienţi interesaţi de acest dosar, susține demersurile avocatului general al CJUE pentru că denunță comportamentul inenționat al companiilor auto și, prin urmare, va face mai ușoară aplicarea solicitărilor de despăgubiri.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
1.012 afisari
Zenville