Aproape toată mass-media a sărit să dezinformeze populația, fără un minim de documentare, aruncând în spațiul public că certificatul RAR Auto-Pass, un document cu date despre istoricul vehiculului, ar fi obligatoriu la vânzarea autoturismelor. Documentul, care costă 42 de lei, este însă opțional, iar RAR, căruia îi convine să mai încaseze niște bani, a transmis un comunicat din care reieșea, deși voalat, că, evident, certificatul este, în cel mai rău caz, recomandat.
De câteva zile, aproape la toate posturile Tv, radiouri, în presa scrisă și online se tot rostogolește informația falsă că certificatul RAR Auto-Pass ar fi obligatoriu la vânzarea unui autovehicul. Despre acest certificat Registrul Auto Român a tot vorbit, însă în niciun moment nu s-a specificat vreo obligativitate de a-l obține. Singura știre sau noutate venită dinspre RAR a fost că se va începe emiterea acestuia de la 1 decembrie 2024 și că va avea un tarif de 42 de lei. De aici până la a transmite populației prin posturi audio-vizuale cu audiență mare că certificatul RAR Auto-Pass devine obligatoriu la orice vânzare a vehiculelor este cale lungă și o dezinformare uriașă.
În acest context, condamnabil este că Registrul Auto Român nu a venit cu nicio precizare oficială, care să rectifice dezinformarea, mulțumindu-se cu interpretarea eronată dată de mass-media, care, bineînțeles, ajută instituția să încaseze și mai mulți bani. ”Certificatul RAR Auto-Pass este cea mai transparentă formă de informare a cumpărătorului care dorește să fie vigilent. Documentul vă spune detalii esențiale despre istoria vehiculului pe care urmează să-l achiziționați. Documentul poate fi eliberat atât vânzătorului cât și cumpărătorului, după ce vor fi introduse în aplicația digitală numărul de identificare al autovehiculului (VIN) și câteva date despre solicitant, necesare pentru emiterea facturii și a certificatului”, se arată în comunicatul RAR.
Certificat gratuit pentru absența datelor
În cazul în care despre un anumit VIN nu există nicio mențiune în bazele de date ale RAR, utilizatorul va primi gratuit un certificat de negație, a transmis RAR. Doar în momentul în care sunt găsite date despre vehiculul în cauză, solicitantul va fi redirecționat către pagina de plată și, după confirmarea acesteia, va primi pe email certificatul.
Totodată, documentul poate fi descărcat și direct din platforma digitală RAR Auto-Pass, imediat după efectuarea plății, dar și la orice moment ulterior, numai în perioada de valabilitate a certificatului, de 60 zile. „Vânzătorul care nu are nimic de ascuns și vrea să dea dovadă de bună credință are tot interesul să solicite acest document de la RAR pentru a vinde autovehiculul în condiții de transparență totală. Conceptul RAR Auto-Pass, document legiferat ulterior, a pornit de la cazurile de modificare a odometrului (valorii kilometrajului) care au luat amploare în ultimii ani, RAR încercând astfel să protejeze persoanele de bună credință care doresc să achiziționeze o mașină și să-i cunoască din start istoricul. În acest fel, manipularea odometrului va fi mult mai ușor de depistat. RAR Auto-Pass este un instrument prin care putem diminua sau limita acest fenomen de manipulare a unor date esențiale care pot face diferența la comercializarea unui autovehicul”, a afirmat ing. Cristian Bucur, directorul tehnic al Registrului Auto Român.
Responsabile sunt service-urile
Conform legii, responsabilitatea încărcării datelor despre intervențiile și reparațiile efectuate asupra unui vehicul aparține atelierelor autorizate în care s-au desfășurat respectivele operațiuni. În același timp, nu există nicio certitudine că service-urile chiar încarcă aceste date. În plus, foarte multe autoturisme sunt reparate în regie proprie, la diferite ateliere private, care nu transmit niciun fel de date. În principiu, certificatul RAR Auto-Pass ar trebui să conțină succesiunea citirilor odometrului furnizate de stațiile ITP sau de reprezentanțele RAR la care s-a prezentat mașina, date privind intervențiile minore asupra vehiculului în atelierele autorizate (reparațiile ușoare), date referitoare la reparațiile efectuate în atelierele autorizate, ca urmare a unor accidente grave care au afectat sistemele de direcție, frânare, structura de rezistență a vehiculului sau elementele de siguranță pasivă, precum și date legate de inspecțiile tehnice periodice și de campaniile de rechemare lansate de producătorul vehiculului.
Kilometrajul rămâne tot cu ”bătrânica din Germania”
Potrivit Registrului Auto Român, baza de date interogată pentru obținerea certificatului RAR Auto-Pass este într-o continuă dinamică și se va popula cu informații, asta înseamnă că în timp vor fi disponibile din ce în ce mai multe detalii despre un vehicul, pe măsură ce acesta se prezintă la atelierele autorizate de reparații, la stațiile ITP sau la reprezentanțele RAR. Totodată, instituția ne spune că, într-o fază ulterioară de dezvoltare, RAR Auto-Pass va putea oferi informații și despre kilometrajul vehiculului înainte ca acesta să fi fost adus în România. Mai exact, autovehiculele aduse din afară de diferiți samsari rămân tot cu kilometrajul făcut de bătrânica din Germania care a deținut mașina.
Ce le mai place sa spuna minciuni. Nu ar trebui pedepsiti? Sa li se dea o amenda sa-i usture.