AcasăDIVERSEDependența de jocuri online: urmează detoxificarea digitală?

Dependența de jocuri online: urmează detoxificarea digitală?

Guvernul chinez a stabilit recent o nouă politică de restricționare a jocurilor online pentru cei sub 18 ani la doar trei ore pe săptămână. O decizie de neconceput în altă parte, dar care ridică preocupări despre începerea unei detoxificări digitale globale.

Se pune întrebarea dacă alte țări trebuie să analizeze problema consumului din ce în ce mai mare al jocurilor online. În 2020, piața globală a jocurilor online a generat venituri de aproximativ 21,1 miliarde USD, ceea ce s-a tradus într-o creștere record cu 21,9% comparativ cu anul precedent.

Există aproximativ un miliard de jucători online în întreaga lume, dintre care peste 10% sunt copii chinezi.

Jocurile online și platformele care le sprijină sunt puternic stimulate, câștigă foarte mulți bani din publicitate și servicii.

De exemplu, platforma de streaming deținută de Amazon, Twitch, a realizat venituri din publicitate de peste 100 de milioane de dolari numai în primul trimestru al acestui an, permițându-le utilizatorilor să se angajeze zilnic cu 71 de milioane  ore de fluxuri de jocuri.

Cu rețelele sociale acum integrate profund în aceste jocuri și smartphone-uri care permit accesul instant la tehnologie, viața socială a copiilor este limitată în principal la diversele platforme online.

Centrele de reabilitare din SUA au descris modul în care jocurile video declanșează dopamina chimică în același mod în care o pot face drogurile în sine, notează Al Jazeera. Există potențial zeci de milioane de oameni care suferă de dependență de jocuri.

Organizația Mondială a Sănătății a inclus recent dependența de jocuri ca o tulburare și a estimat că peste 4% dintre jucătorii video se luptă cu aceasta.

Cultura “plătește pentru a câștiga”

Multe platforme au elemente de jocuri de noroc încorporate în sistemele lor, astfel încât dependența de jocurile online poate duce și la implicații financiare severe.

Exemplele includ monedele din joc care pot fi schimbate cu bani reali, permițând micro-tranzacțiile în schimbul „casetelor de pradă”, ceea ce duce la o cultură „plătește pentru a câștiga”, unde jucătorii își pot continua progresul și pot adăuga personalizarea personajelor cu bani.

Nouăzeci și trei la sută din toți copiii joacă jocuri video, dar mai îngrijorător, potrivit organizației de caritate Gamble Aware, până la 40 la sută dintre ei au deschis aceste casete ce conțin premii digitale.

Prin urmare, unii copii pot ajunge să cheltuiască mai mult de 100 de dolari pe lună în încercarea de a obține o anumită caracteristică digitală, cum ar fi o nouă ținută pentru avatarul lor.

Dependența de jocurile online nu afectează doar copiii, adulții putând să se agațe  de aceste platforme.

Royal Society, academia națională de științe din Marea Britanie, a publicat studii care arată o corelație „moderată până la puternică” între adolescenți care joacă jocuri cu micro-tranzacții și apoi dezvoltă o dependență de jocuri de noroc ca adulți.

Pentru China, cea mai recentă reducere a timpului de joc este o escaladare a încercărilor existente de a limita dependența minorilor, care anterior aveau un plafon de 90 de minute de joc online în timpul săptămânii.

Jocurile online vor fi disponibile acum pentru copii doar o oră seara vineri, sâmbătă, duminică și de sărbătorile legale. China poate fi unică în ceea ce privește infrastructura digitală și puterea pentru a pune în aplicare această politică.

Deși restricționarea jocurilor online în acest mod ar fi de neconceput în majoritatea țărilor, ar trebui totuși organizată o dezbatere mai amplă asupra relației noastre cu lumea online.

author avatar
Radu Jacotă Redactor