AcasăDIVERSECum ajung mărfuri de milioane pe fundul mării

Cum ajung mărfuri de milioane pe fundul mării

Containerele puse unele peste altele pe navele uriaşe care transportă orice, de la vehicule la telefoane mobile, încep să cadă peste bord într-un ritm alarmant: mărfuri în valoare de milioane de dolari ajung pe fundul mării deoarece presiunea pentru a accelera livrările crește riscul erorilor în manevrele de siguranță.

Industria de shipping înregistrează cea mai mare creștere a numărului de containere  pierdute din ultimii șapte ani. Peste 3.000 căzut în mare anul trecut și peste 1.000 au avut aceeași soartă în 2021. Accidentele perturbă lanțurile de aprovizionare pentru sute de comercianți cu amănuntul și producători din SUA, precum Amazon și Tesla, notează Bloomberg. Există o serie de motive pentru creșterea bruscă a accidentelor. Vremea devine din ce în ce mai imprevizibilă, în timp ce navele sunt din ce în ce mai mari, permițând stivuirea containerelor mai sus ca niciodată. Dar exacerbarea situației este o creștere a comerțului electronic după ce cererea consumatorilor a   explodat în timpul pandemiei, o urgență pentru ca liniile de transport maritim să livreze produse cât mai repede posibil. „Din cauza mișcării accelerate a containerelor, aceste mari nave port-container sunt mult mai aproape de capacitatea maximă decât în trecut. Există presiuni comerciale asupra navelor să ajungă la timp şi, în consecinţă, să efectueze mai multe curse”, spune Clive Reed, fondatorul firmei Reed Marine Maritime Casualty Management Consultancy. Rezultatul? Se creează condiţii periculoase care se pot transforma rapid într-un dezastru.

Pierdut pe ape

În noiembrie, vântul puternic şi valurile mari au făcut ca nava One Apus, cu o lungime de 364 de metri, să piardă peste 1.800 de containere. Acesta a fost cel mai grav accident de după 2013, când MOL Comfort s-a rupt în două şi a pierdut întreaga încărcătură de 4.293 de containere în Oceanul Indian. La un preţ mediu de 50.000 de dolari pentru fiecare container, One Apus a pierdut mărfuri în valoare de 90 de milioane de dolari, cel mai ridicat nivel din ultimii, potrvit lui Jai Sharma, partener la firma de avocatură Clyde & Co. din Londra. În ianuarie, Maersk Essen a pierdut aproximativ 750 de containere în timp ce naviga din Xiamen, China, către Los Angeles. O lună mai târziu, 260 de containere au căzut de pe Maersk Eindhoven, în timpul unei furtuni. Pierderile din acest an s-au ridicat la 54,5 milioane de dolari.Aproape toate incidentele recente s-au întâmplat în Oceanul Pacific, o regiune care combină cel mai aglomerat trafic cu vremea nefavorabilă. Este ruta care conectează economiile din Asia cu consumatorii din America de Nord şi anul trecut a fost cea mai profitabilă pentru companiile de shipping. Cu 226 milioane de containere expediate în fiecare an, pierderea a 1.000 de containere poate părea o picătură într-un ocean. „Procentual, este o pierdere foarte mică. Dar este vorba de aproape 60% din valoarea monetară a tuturor incidentelor în care sunt implicate containere”, a explicat Jacob Damgaard, director asociat la Britannia P&I. Vulnerabilitatea industriei de shipping a fost evidențiată  luna trecută când Ever Given a rămas blocată în Canalul Suez. Uriaşa navă de 400 de metri a paralizat traficul, timp de aproape o săptămână, prin această arteră vitală de navigaţie iar impactul asupra comerţului mondial se resimte şi acum.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
752 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger