Comisia Europeană va extinde domeniul de aplicare al taxei pe carbon la frontieră pentru a acoperi mai multe bunuri a căror producție generează emisii ridicate de CO2, cum ar fi piesele de schimb pentru automobile sau mașinile de spălat.
Executivul european prevede și măsuri menite să împiedice eludarea acestei taxe – care se află în prezent în faza pilot și ar trebui să intre în vigoare în ianuarie – de către întreprinderile din afara UE, potrivit Reuters.
Partenerii comerciali ai UE, precum China, India și Africa de Sud, și-au exprimat nemulțumirea față de inițiativa Comisiei, deoarece penalizează în mod injust companiile din economiile emergente.
Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CMAB) vizează impozitarea produselor importate în UE la același nivel cu cele ale producătorilor europeni. Se aplică în special oțelului, aluminiului, cimentului și îngrășămintelor.
Industriile grele beneficiază de anumite cote gratuite, dar vor fi eliminate treptat din 2027. Intenția este ca toate să plătească pentru emisiile lor – prin CBAM în cazul importatorilor sau prin ETS în cazul întreprinderilor cu sediul în blocul comunitar.
Dar există o problemă: atunci când exportatorii nu furnizează date precise privind emisiile, Comisia Ursulei von der Leyen nu poate calcula eficient amprenta de carbon a importurilor.
Mai mulți reprezentanți ai industriei europene susțin că unele produse din oțel din China, Brazilia și Statele Unite au emisii estimate mult mai mici decât produsele echivalente fabricate în UE.
„Inconsecvențele dintre valorile implicite și valorile de referință ar diminua stimulentele pentru procese de producție mai ecologice și ar permite importurilor cu emisii ridicate să intre pe piața UE”.
Luna trecută, într-o scrisoare adresată cancelarului german Friedrich Merz, peste 70 de companii (printre care producătorii de produse chimice BASF și Ineos și grupul de îngrășăminte SKW Piesteritz) și-au exprimat „îngrijorarea crescândă” cu privire la faptul că normele actuale „pun în pericol viabilitatea tranziției către o economie curată”.
”CBAM este un sistem incomplet, dacă nu chiar defectuos. Toate companiile care utilizează oțel, aluminiu și alte materiale supuse taxei nu vor mai fi competitive începând cu 2026, nici pe piața UE, nici pe piețele internaționale”, sublinia Ulrich Adam, directorul general al Orgalim, asociația europeană a producătorilor.
