AcasăDIVERSECea mai aerodinamică mașină din lume – tot din China?

Cea mai aerodinamică mașină din lume – tot din China?

Cel mai aerodinamic vehicul de serie este în realitate necunoscut, atâta timp cât producătorii continuă să ascundă o parte din date

Aerodinamica se numără printre cele mai complexe dintre toate științele auto.Acest lucru explică de ce cei mai buni ingineri sunt plătiți regește, așa cum este cazul în Formula1.

La producătorul BYD din China, accentul a fost pus în mod clar pe aerodinamică, cu  modelul YangWang U6, o berlină electrică de vârf de gamă concepută pentru a bate recorduri aerodinamice.

Compania a anunțat un coeficient de rezistență la înaintare (regăsit în literatura de specialitate sub formele Cx, Cd sau Cw) de doar 0,19, față de 0,21 pentru Tesla Model 3 restilizat, care a pus accentul pe eficiența la condus.

Cu cât cifra este mai mică, cu atât vehiculul este mai aerodinamic. Dar, pentru un calcul realist, trebuie adăugat un alt parametru: suprafața frontală, potrivit Automobile Magazine. Se adaugă la Cx și face cu adevărat posibilă evaluarea aerodinamicității unei mașini.

Din păcate, aproape niciun producător nu furnizează în prezent cifrele SCx. BYD nu face excepție, deoarece a dezvăluit pur și simplu valoarea Cx a U6 prin compararea acesteia cu coeficienții altor modele concurente: Mercedes EQS (0,20 Cx), Nio ET7 (0,20 Cx), Tesla Model S (0,20 Cx) și Lucid Air (0,21 Cx).

Suntem încă departe de cei 0,17 ai Mercedes EQXX sau, mai bine zis, de cei 0,05 ai modelului Ecorunner, folosit de școlile de inginerie în testele „maraton” pentru a parcurge cel mai mare număr de kilometri cu un singur litru de benzină.

Aerodinamica a fost la modă de la sfârșitul anilor ’70, multe companii, în special europene,  au lansat pe piață  modele radicale, dar fără mari succese comerciale. O excepție a fost Citroen CX(1974-1991) dedicat clasei premium.

Cel mai aerodinamic vehicul de serie este în realitate necunoscut, atâta timp cât producătorii continuă să ascundă o parte din date.

Pentru a înțelege pe deplin aceste aspecte legate de „formă” și de suprafața frontală, să comparăm două cazuri. Primul, un vehicul cu o formă ideală și un Cx foarte mic (0,15), dar cu o înălțime foarte mare și cu o suprafață frontală mare.

Al doilea, un model cu un Cx mediu (0,30), dar cu o suprafață frontală foarte mică. Este imposibil de spus care dintre cele două este cel mai eficient fără a cunoaște produsul dintre suprafața frontală și coeficientul de rezistență. Așadar, nu vă lăsați păcăliți de felul în care arată o mașină!

author avatar
Radu Jacotă Redactor