Nu prea curând. Restricțiile Covid nu a scurtcircuitat boom-ul trotinetelor și scuterelor electrice. Perioada post pandemică le-a înmulțit.
Dar au apărut obstacole noi: inflația, creșterea dobânzilor, piețe neperformante. Producătorii acestor mijloace de transport se feresc acum de afaceri neprofitabile și reduc locurile de muncă.
Cu toate acestea, nu ar trebui să ne așteptăm ca această industrie să dispară, comentează The Washington Post. Operatorii tradiționali au pârghii pentru a îmbunătăți profitabilitatea, iar unii dintre ei au încă rezerve de numerar considerabile: Lime, cu sediul în San Francisco, a strâns mai mult de 500 de milioane de dolari la sfârșitul anului trecut.
Orașele americane și europene au fost invadate de trotinete electrice în ultimii ani, plătite prin intermediul mai multor miliarde de dolari de capital de risc și SPAC, precum și prin finanțare garantată cu active de la Apollo Global Management și Goldman Sachs Group.
Însă trotuarele aglomerate și accidentele în lanț au deranjat frecvent pietonii și s-a vorbit chiar despre interzicerea lor la Paris.
Cererea a revenit în acest an, odată cu relansarea turismului și cu întoarcerea ocazională a lucrătorilor la birouri, dar trotinetele rămân un mijloc de transport discreționar și, prin urmare, potențial vulnerabil în caz de recesiune. Acestea tind să înlocuiască mersul pe jos sau transportul public, nu condusul mașinii.
Chiar și cu prețuri destul de piperate, aproximativ 6 euro pentru o cursă de 30 de minute, majoritatea companiilor din sector nu sunt încă profitabile. De asemenea, există concurența intensă – cinci operatori în Berlin, de exemplu – și indiferența față de marcă (consumatorii aleg trotineta cea mai apropiată).
Trotinetele Bird sunt folosite în medie de mai puțin de două ori pe zi. Luna trecută, compania cu sediul în Miami a anunțat că renunță la Germania, Suedia și Norvegia și că își încetează activitatea în câteva zeci de orașe mai mici din SUA și Europa.Trotinetele moderne sunt mult mai durabile decât kitul ieftin pe care companiile l-au implementat acum cinci ani, când industria a luat avânt.
În funcție de furnizor, cele mai recente scutere sunt dotate cu un software care detectează automat restricțiile de viteză sau zonele de parcare interzisă și recunoaște dacă utilizatorul este în stare de ebrietate, dacă circulă necorespunzător în tandem sau dacă nu poartă cască. Numai că dezvoltarea acestor caracteristici de siguranță și respectarea unor reglementări municipale foarte variate umflă costurile de operare.
Totuși, Lime, Bird, Voi, Doth sau Tier Mobility sunt companii care beneficiază de capital și își cresc marjele prin reducerea costurilor de reîncărcare ale bateriilor, întreținere și repoziționare a echipamentelor.