Ce se întâmplă când elevii nu mai privesc literatura ca pe o obligație, ci ca pe o ocazie de a se juca, de a învăța și de a crea ceva împreună? Răspunsul vine de la Colegiul Tehnic „Mircea cel Bătrân” din București, unde, cu prilejul Zilei Internaționale a Copilului, 23 de liceeni au organizat o activitate care ar trebui replicată în cât mai multe școli din România.
Proiectul, intitulat „Incursiune școlară în copilăria literară”, este o combinație inspirată între studiul operelor scriitorilor români și explorarea creativă a temei copilăriei. Elevii au lucrat în echipe pentru a analiza copilăria a doi autori români, dar și pentru a crea punți între operele lor. Au compus dialoguri imaginare între personaje din cărți diferite, au dat viață acestor conversații și le-au transformat în animații folosind aplicații digitale.
Proiectul a fost susținut de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, care a premiat echipele de elevi pentru creativitate și implicare. Fundația nu este la prima colaborare cu inițiative educaționale menite să-i implice activ pe copii în procesele de învățare și să-i ajute să-și exprime ideile într-un mod modern și relevant.
Valoarea unui astfel de demers nu stă doar în rezultatul final, ci și în proces. Elevii au învățat cum să lucreze în echipă, cum să sintetizeze o idee dintr-o operă literară, cum să construiască o poveste coerentă și cum să o transpună digital. Poate că unii dintre ei nu vor uita ce a scris Ionel Teodoreanu despre adolescență tocmai pentru că au făcut un personaj să vorbească – la propriu – cu altul dintr-o operă de Mircea Eliade.
Motto-ul proiectului, „Să fim copii pentru înc-o zi!”, a fost trăit autentic. A fost o invitație de a reface, cu ochi de adolescent, legătura cu ceea ce înseamnă joc, imaginație, empatie.
Prin sprijinul Fundației Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, acest proiect a primit vizibilitate, validare și susținere. Într-o societate în care educația se luptă deseori cu rigiditatea, astfel de inițiative ne arată că schimbarea se face în clasă, de la elevi pentru elevi – cu sprijinul potrivit.