AcasăDIVERSECând industria auto preferă profitul în detrimentul siguranței. Scandaluri majore

Când industria auto preferă profitul în detrimentul siguranței. Scandaluri majore

Mai mulți producători importanți au pus în pericol cu bună știință viețile oamenilor, închizând ochii la defecțiunile critice ale vehiculelor lor

Mai mulți producători importanți au pus în pericol cu bună știință viețile oamenilor, închizând ochii la defecțiunile critice ale vehiculelor lor.

Presa franceză enumeră câteva scandaluri de proporții, dar lecția este că vigilența consumatorilor și presiunea din partea autorităților de reglementare rămân esențiale pentru a preveni repetarea istoriei.

Airbagul mortal

În 2004, un accident la modelul Ford Mustang a declanșat o anchetă privind o defecțiune tragică: airbagul care trebuia să salveze vieți s-a transformat într-o armă mortală, notează Automobile Magazine. Investigatorii au arătat că Takata, gigantul japonez al airbagurilor, era conștient de problemă.

Defectul provenea de la o componentă esențială: nitratul de amoniu utilizat pentru umflarea airbagurilor. Acest compus chimic tinde să devină extrem de instabil pe măsură ce ”îmbătrânește”, în special în climatele calde și umede. O coliziune minoră poate duce la o explozie necontrolată.

Scandalul a izbucnit în 2013, când un fost angajat a dezvăluit că Takata își falsifica datele de ani de zile. Rezultatul: 100 de milioane de vehicule rechemate, 27 de decese, sute de răniți, o amendă de un miliard de dolari și, în cele din urmă, falimentul companiei.

Firestone și Ford Explorer: anvelope defecte, probleme de stabilitate

În 2000, un alt scandal a zguduit industria: Firestone, filiala din SUA a Bridgestone, a fost acuzată după o serie de accidente fatale în care au fost implicate Ford Explorer. Firul comun? Anvelopele defecte s-au desprins la viteză mare, provocând răsturnarea bruscă a vehiculelor.

Dar Firestone nu a fost singurul vinovat. În timpul testelor inițiale ale modelului Explorer în 1988, Ford a descoperit probleme de stabilitate. În loc să regândească suspensia, compania a ales să reducă presiunea în pneuri pentru a masca defectele în detrimentul siguranței.

În final, Firestone a fost amendată cu 1,67 miliarde de dolari, iar Ford cu 530 de milioane. Bilanțul uman: peste 250 de morți și 3.000 de răniți.

Rezervoare în flăcări

În anii 1970, Ford a lansat Pinto, o  versiune compactă de succes, dar cu un secret sinistru.  Rezervorul de combustibil, prost poziționat în spatele punții spate, risca să izbucnească în flăcări în cazul unei tamponări.

Mai rău, documente interne au dezvăluit că Ford știa despre problemă chiar înainte ca Pinto să intre în producție. Dar, pentru a reduce costurile de producție, a decis să vândă mașina ca atare, plătind despăgubiri victimelor decât să modifice proiectul.

Administrația americană pentru siguranța traficului pe autostrăzi (NHTSA) estimează că cel puțin 180 de persoane au murit în modelul Pinto. În ciuda controversei, Ford a vândut mai mult de trei milioane de unități.

În spatele acestor scandaluri se află o constantă înfricoșătoare: în loc să corecteze defectele, companiile au preferat să își protejeze marjele de profit.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
1.155 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger