AcasăDIVERSEAvem încredere în Big Tech – cu tot mai multe date personale!

Avem încredere în Big Tech – cu tot mai multe date personale!

Dacă Facebook ar face o cască de realitate mixtă, dotată cu o duzină de camere care nu doar că îți scanează sufrageria, ci și globii oculari, ai purta-o? Dacă Amazon ar crea o aplicație de jurnal care să vă invite zilnic să oferiți date comportamentale, ați face-o? Dacă Google ar lansa un ceas care să vă ceară să înregistrați vârfurile și coborâșurile stărilor dvs. de spirit pentru a vă crea o imagine a sănătății  mintale, ați da aceste informații?

Noua aplicație Journal a Apple,  care va fi lansată în luna septembrie,  îi invită pe utilizatori să scrie despre experiențele trăite de-a lungul zilei, pe baza locului în care au fost, a muzicii pe care au ascultat-o și a exercițiilor fizice pe care le-au făcut, notează Bloomberg. Între timp, o nouă funcție din aplicația Apple Health îi încurajează pe oameni să își noteze emoțiile zilnice pe iPhone sau Apple Watch. Scopul este de a „permite utilizatorilor să aibă mai multă grijă de sănătatea lor mintală”.

Apple, cu cele aproximativ 2 miliarde de dispozitive active din întreaga lume, este atât de respectată pentru abordarea sa în ceea ce privește protecția datelor încât Anthropic, una dintre cele mai avansate companii de inteligență artificială din lume, a împrumutat un text din Condițiile de utilizare pentru a-și conduce din punct de vedere moral propriul concurent „etic” al ChatGPT.

În urmă cu cinci ani, la apogeul scandalului Facebook și Cambridge Analytica, ideea de a vinde un dispozitiv care să vă scaneze retina sau o aplicație care să vă monitorizeze sănătatea mintală ar fi părut extrem de invazivă. Dar Apple poate lansa astfel de servicii, care au nevoie de aceste date pentru a deveni mai personalizate, deoarece compania nu le colectează și nu le reîmpachetează pentru agenții de publicitate, modelul de afaceri de lungă durată al rețelelor sociale și al firmelor de căutare online.

Apple își poate menține reputația în ceea ce privește confidențialitatea deoarece este o companie de dispozitive, ceea ce înseamnă că aplicațiile sale procesează informațiile pe dispozitive, mai degrabă decât pe serverele din cloud.

O serie de cipuri proprietare din ce în ce mai puternice, cum ar fi R1, care alimentează senzorii și camerele din noua cască Vision Pro, fac acest lucru posibil. Apple a îmbunătățit Siri pentru a prelua mai multe comenzi offline, de exemplu, utilizând motorul său neural pe iPhone și iPad cu cipul A12 Bionic sau versiuni ulterioare. În schimb, Alexa de la Amazon funcționează doar atunci când dispozitivele sale sunt conectate la internet.

Există o singură ciudățenie în toate acestea: eforturile discrete ale Apple de a construi o afacere mai mare în domeniul publicității direcționate. Afișează reclame pe App Store și, de asemenea, în aplicațiile News și Stocks. Grupul de cercetare Evercore ISI estimează că veniturile  Apple din publicitate ar putea ajunge la 30 de miliarde de dolari în următorii trei-patru ani.

Datele pe care Apple le folosește pentru publicitatea direcționată sunt procesate de companie și nu sunt partajate cu terți – ceea ce face Facebook – dar informațiile personale respective circulă în continuare într-un ecosistem intern enorm.Deși trei sferturi dintre utilizatorii săi de telefonie mobilă au reclamele personalizate dezactivate, mai rămân sute de milioane de  oameni ale căror date personale sunt folosite de Apple pentru a le afișa reclame în App Store.

author avatar
Radu Jacotă Redactor
174 afisari
Zenville

Ultimele știri

proger