În cazul multor vehicule electrice, nu există nicio modalitate de a repara sau de a evalua chiar și pachetele de baterii ușor avariate în urma accidentelor. Trecerea la era electrică vine cu costuri mari, ceea ce contrazice strategia lăudatei durabilități.
Aceste baterii se adună acum în depozitele de deșeuri din diferite țări, o lacună care nu a fost raportată anterior și care este costisitoare în ceea ce ar trebui să fie o „economie circulară”.
„Cumpărăm mașini electrice din motive de sustenabilitate”, a declarat Matthew Avery, director de cercetare la compania de informații privind riscurile auto Thatcham Research. „Dar un vehicul EV nu este foarte sustenabil dacă trebuie să arunci bateria după o coliziune minoră”.Pachetele de baterii pot costa zeci de mii de dolari și reprezintă până la 50% din prețul unei mașini electrice.
În timp ce unii producători de automobile, precum Ford Motor și General Motors, au declarat că au făcut bateriile mai ușor de reparat, Tesla a adoptat o abordare opusă cu Modelul Y, construit în Texas, al cărui nou pachet structural de baterii a fost descris de experți ca având o „reparabilitate zero”.
O căutare Reuters a vânzărilor de vehicule electrice cu daune minore în SUA și Europa arată o mare parte din modelele Tesla cu kilometraj redus, dar și Nissan, Hyundai , Stellantis, BMW, sau Renault.
Primele de asigurare, deja ridicate, vor crește și mai mult pe măsură ce mașinile electrice vor fi casate în urma coliziunilor. Asigurătorii, companiile de leasing și atelierele de reparații auto se luptă deja cu producătorii din UE pentru accesul la date lucrative privind mașinile conectate.
Potrivit companiei de brokeraj online Policygenius, plata medie lunară pentru asigurarea vehiculelor electrice din SUA în acest an este de 206 USD, sau cu 27% mai mult decât pentru un model cu motor cu combustie.
O baterie de schimb pentru un Tesla Model 3 poate costa până la 20.000 de dolari pentru un vehicul care se vinde cu aproximativ 43.000 de dolari, dar se depreciază rapid în timp.
Luna aceasta, o acțiune colectivă împotriva Tesla la un tribunal districtual din California a denunțat “lipsa de date critice de diagnosticare a bateriilor”.
Reglementările recent adoptate de UE privind bateriile nu se referă în mod specific la repararea bateriilor, dar Comisia Europeană este presată să încurajeze standarde care să faciliteze întreținerea, repararea și refolosirea lor.